NederlandReview

    HappyHome
    Beoordelingen, klachten, ervaringen en reviews (8)

    7,2
    63% Zou hier weer kopen!

    Bestellen

    7,2

    Service

    7,6

    Prijs

    6,6

    Leveren

    7,8

    Meer info over HappyHome

    Happyhome
    Happyhome verhuurt al sinds het jaar 1989 vakantieaccommodaties in Europa. In de jaren dat internet nog niet beschikbaar was voor particulieren, gaven zij een vakantiehuizengids in kleur uit, met all-inprijzen om nare verrassingen door bijkomende kosten te voorkomen. Boekingen werden per telefoon afgehandeld. Inmiddels is er natuurlijk een uitgebreide website, met veel foto's van elke aangeboden accommodatie, diverse manieren om een vakantiehuis te zoeken – op de kaart, per land of met bepaalde kenmerken zoals de aanwezigheid van een zwembad of ligging aan zee – en de mogelijkheid om gelijk te boeken. Maar boeken kan ook nog steeds gewoon telefonisch, voor wie geen beschikking heeft over internet of wanneer u persoonlijk contact met een adviseur op prijs stelt. Stel dat u een vakantiehuis wilt huren maar u heeft daar niet zoveel ervaring mee, waar moet u dan eigenlijk op letten?

    Kwaliteitskeurmerken en waarborgen
    Allereerst is het natuurlijk van belang na te gaan of de organisatie waarbij u wilt gaan boeken, aangesloten is bij het ANVR. Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen garandeert eerlijke voorwaarden. Reisorganisaties die aangesloten zijn bij het ANVR, zijn dat ook bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of een gelijkwaardig fonds. Daarnaast zijn ze aangesloten bij Stichting Calamiteitenfonds Reizen (SCR). Mocht er zich bijvoorbeeld een natuurramp voordoen tijdens uw vakantie, dan krijgt u uw kosten vergoed. Bij boekingen via internet is het Thuiswinkel Waarborg een indicatie dat u zaken doet met een betrouwbare organisatie.

    Bezint eer ge boekt
    Denk goed na voor u definitief tot boeking overgaat. Als u eenmaal opdracht hebt gegeven om te boeken, dan kunt u alleen nog van de overeenkomst af door annuleringskosten te betalen. Zeker bij een boeking via internet is die opdracht in een paar muisklikken geregeld. De veertien dagen bedenktijd die voor het online kopen van producten verplicht is, geldt niet voor vakantiereserveringen. Denk dus vooraf goed na over wat u precies wilt en wat uw budget is. Dat voorkomt vervelende situaties waarin u ofwel uw vakantie moet doorbrengen in een vakantieaccommodatie die toch niet helemaal naar uw zin is, of wilt annuleren, waarbij u kosten betaalt waar u helemaal niets voor terugkrijgt.

    Ligging van de accommodatie
    Wilt u een huisje in het bos, aan zee of juist in de buurt van een grote stad waar u kunt winkelen, musea kunt bezoeken of anderszins cultuur kunt opsnuiven? 'Ligging aan zee' is een ruim begrip. U denkt daarbij waarschijnlijk aan een huisje direct achter de duinen, terwijl de aanbieder misschien een half uur lopen ook wel 'aan zee' vindt. Daarom is het verstandig uw wensen in concrete termen uit te drukken. Sommige aanbieders houden een afstand van vijfhonderd meter aan als het gaat om ligging in de buurt van locaties of faciliteiten als openbaar vervoer. 

    Ook daar kunnen echter addertjes onder het gras aanwezig zijn. Is de vermelde afstand hemelsbreed? Als er een snelweg tussen ligt die u alleen drie kilometer verderop kunt oversteken, staat u ter plaatse toch een teleurstelling te wachten. Bent u slecht ter been en moet u voor het strand een steile duinovergang met trappen op en af, dan heeft u er weinig aan dat het 'slechts tweehonderd meter van de accommodatie verwijderd' is volgens de brochure. 

    Bij sommige reisorganisaties is het opvallend lastig uit te vinden waar een accommodatie zich precies bevindt. Is dat omdat de accommodatie zelf ook een website heeft waar u direct kunt boeken waardoor de aanbieder die als tussenpersoon fungeert inkomsten misloopt? Of zodat men u bij overboeking ongemerkt ergens anders kan onderbrengen? Bij Happyhome kunt u op de website de vakantiewoning op de kaart bekijken. Dat is niet alleen handig om te weten te komen hoe ver het echt is naar de stad, het bos of het strand, maar u kunt zo ook zien dat de locatie daadwerkelijk bestaat. Daarnaast kunt u handig nagaan of dat prachtige kasteel op de foto in zijn geheel uw vakantiewoning is, of is opgedeeld in tien vakantieappartementen.

    Met kinderen op vakantie 
    Gaat u op vakantie met kinderen? Dan is het de moeite waard te overwegen een huisje op een vakantiepark te boeken. Daar kunt u gebruikmaken van de faciliteiten die het park biedt; denk bijvoorbeeld aan een zwembad, een animatieteam, voetbal- of tennisvelden of andere sportfaciliteiten, een speeltuin. Maar het voornaamste is dat de kans er groot is dat ze er leeftijdsgenoten ontmoeten om mee te spelen. Daarbij is het vaak niet erg belangrijk of er ook Nederlandssprekende kinderen zijn; van een taalbarrière hebben kinderen niet zo snel last.

    Ga na hoe groot het vakantiepark is; kan uw kind er alleen naar het zwembad, of is het zo groot dat uw kind er nooit de weg vindt en u elke keer mee moet lopen? Dan kiest u misschien beter voor een kleinschaliger park. Uiteraard is de persoonlijkheid van elk kind anders; er zijn genoeg kinderen die helemaal geen behoefte hebben aan een vakantiepark en voor wie een beek langs de vakantiewoning om bootjes in te laten varen of een bos met afgevallen takken om hutten te bouwen het ideale speelterrein is.

    Huisdieren toegestaan
    Wat is er leuker dan met het hele gezin op vakantie te gaan – dus ook met de viervoetige of gevleugelde huisgenoten? Zeker voor honden is er geen groter genoegen dan mee te mogen, waar dan ook naartoe. Op vakantie leven gezinnen vaak dichter op elkaar en er is meer tijd om met elkaar door te brengen. Voor huisdieren die sterk op hun mensen georiënteerd zijn, is dit een immens genot. Maar dan moeten zij natuurlijk wel in de vakantieaccommodatie mogen. 

    Denk afgezien van of huisdieren sowieso toegestaan zijn goed na over speciale eisen die uw huisdier stelt aan zijn of haar onderkomen. Een hond die thuis gewend is aan een schutting rond de tuin, kan misschien ineens verdwenen zijn als de vakantiewoning geen afgesloten tuin heeft. Uw vogel die thuis vrij mag vliegen, kent precies de afmetingen van de ruimte maar kan in een vreemde omgeving tegen ramen of glazen deuren vliegen. Dat is te voorkomen door vitrage voor het glas, maar dan moet die wel aanwezig zijn. U wilt uw vakantie waarschijnlijk niet achter gesloten overgordijnen doorbrengen om te voorkomen dat uw vogel tegen de ruit vliegt. Neem dit soort zaken gerust op met uw aanbieder.

    Lichamelijke beperkingen
    Heeft u een lichamelijke beperking en heeft u daarvoor speciale voorzieningen nodig? Ga dan heel goed na welke voorzieningen in het huis dat u op het oog heeft, getroffen zijn. Een indicatie als 'aangepaste woning' is te vaag. Vaak betekent dit bijvoorbeeld dat er geen drempels in de woning zijn en eventueel een verhoogd toilet of hier en daar een beugel in de badkamer. Prima voor mensen die met een rollator lopen, maar als u rolstoelgebruiker bent en ruimte nodig hebt om naast het toilet te komen of onder de wastafel en het aanrecht moet kunnen rijden, heeft u meer aanpassingen nodig. Het is niet gezegd dat die in iedere woning die als aangepast te boek staat, voorhanden zijn.

    Stellen van gelijk geslacht
    Zeker in landen die weinig vooruitstrevend zijn op het gebied van homo-emancipatie komt het voor dat beheerders of receptionisten weigeren accommodatie te verhuren met een tweepersoonsbed aan twee mannen, of twee vrouwen. Soms komt het door onbekendheid met homoseksualiteit ook simpelweg niet bij de aanbieder op dat het bij een boeking voor twee personen van hetzelfde geslacht om een stel gaat en treft u bij aankomst een accommodatie aan met twee eenpersoonskamers. Bij het huren van een vakantiehuis, waarbij u vooraf kunt zien hoeveel kamers er zijn en wat voor bedden daarin staan, bent u in het voordeel. Als u een vakantiewoning die aan uw wensen voldoet geboekt heeft, kunt u niet door bemoeizuchtig personeel tot eenpersoonsbedden veroordeeld worden.

    Faciliteiten in of bij de woning
    Wilt u in uw vakantiewoning toegang hebben tot internet? Heeft u behoefte aan een zwembad of sauna in de woning? Is er wel een magnetron in de woning aanwezig, of airconditioning? Kunt u er in de tuin barbecueën? Mag u er roken? Er is van alles mogelijk, maar er is ook veel niet vanzelfsprekend. Is een bepaalde voorziening absoluut doorslaggevend voor u, dan kunt u die als essentie vast laten leggen door de aanbieder. Zeker als u een vakantiewoning uitkiest die geen onderdeel uitmaakt van een vakantiepark met gestandaardiseerde huisjes, is het belangrijk niet klakkeloos aan te nemen dat bijvoorbeeld bepaalde apparatuur aanwezig is. 

    Persoonlijk contact met de aanbieder 
    Bij een aanbieder waarmee persoonlijk contact mogelijk is per e-mail of per telefoon, kunt u makkelijk navragen wat u wilt weten. Dat is handiger dan een onpersoonlijke aanbieder waarbij u alleen webformulieren kunt invullen zonder optie om uw specifieke vragen te stellen. Een aanbieder die zijn uiterste best gedaan lijkt te hebben om contactgegevens uit het zicht te houden, geeft hoe dan ook een reden tot argwaan. Een betrouwbare aanbieder heeft adresgegevens aan de hand waarvan u kunt verifiëren of het bedrijf echt bestaat, en of het geld dat u overmaakt op de juiste plaats terechtkomt. 


    Bekijk ervaringen van HappyHome