NederlandReview
    Reclames we love to hate, ontdek hun geheimen hier!
    30-10-2017

    Reclames we love to hate, ontdek hun geheimen hier!

    Slogans, reclames en van die irritante deuntjes die de hele dag in je hoofd blijven zitten, dat is hoe bedrijven ons hersenspoelen om bij hen te kopen. Al onze favoriete programma’s worden om de 10 minuten onderbroken voor een reclameblok en zodra het Net5- of RTL7-logo verdwijnt bovenin het scherm, beginnen we al te zuchten. Eigenlijk zeggen we wel dat we gek worden van al die reclames, maar soms zijn ze heel leuk. We zingen mee met de deuntjes, roepen de slogans als we langs de winkel lopen in de stad en genieten van de reclames die eigenlijk nergens op slaan. Hoe doen die bedrijven dat toch elke keer weer? Dat ontdek je hier! Ik neem de reclames van vijf bedrijven onder de loop en vertel je alles over mijn ervaringen met de campagnes.

    YoungCapital – We work

    Ik zit in de bioscoop, een bak popcorn op schoot en een 3D-bril over mijn eigen bril heen. Ik ben helemaal klaar voor de film, maar het is eerst tijd voor de reclames. Je weet het meteen als de reclame van YoungCapital begint. We eat, sleep, challenge and we work. De voice-over dringt in de bioscoop tot in het diepste van je ziel binnen. We talk, listen, question and we work. Je wordt meegenomen door de stem. We learn, fail and work. Je knikt je hoofd in overeenstemming. We love, fight and work. Je bent het helemaal eens met de voice-over. Je hebt geen idee wat je precies moet doen nadat je de reclame gezien hebt, maar ze hebben wel gelijk. Waar ze gelijk in hebben, dat weet je niet, maar ze hebben gelijk.

    About You – It’s about you

    Persoonlijk heb ik al het gedoe om mode nooit echt begrepen. Ik heb altijd een hekel gehad aan winkelen en ik heb geen flauw benul hoe je een outfit samen moet stellen. De reclame van About You heeft mij echter bijna overtuigd dat fashion van levensbelang is. Bijna. We love however you express yourself. Ik ben ook een groot fan van zelfexpressie. When you go your own way. Hier ben ik ook een groot voorstander van. Soms weet je zelf gewoon beter wat de snelste route is dan Google Maps. Or just go with the flow, any time, anywhere, with anybody. Ik ben nog altijd helemaal on board met deze reclame, 100% mee eens. Because fashion isn’t about anyone else, it’s about you… En nu ben je me kwijt. Is mode echt zo belangrijk? Mis ik iets? Waarschijnlijk wel.

    Eliza Was Here – Waar iedereen rechts afslaat, gaat Eliza linksaf

    Je zult misschien niet bekend zijn met de reclames van Eliza Was Here. Voor mij brengen de reclames van de reisorganisatie mij weer terug naar mijn studietijd. Het klinkt nu net alsof dit jaren geleden was, maar ik ben net twee maanden afgestudeerd. De reclameposters van Eliza hebben een hele lange tijd op alle treinstations gehangen. Elke keer werd mijn aandacht getrokken door de blauwe en roze kleuren. Het heeft zeker 10 ritten geduurd voordat ik de slogan kon lezen, maar de posters werken, want ik bleef kijken.

    Tele2 – Niet omdat het moet, maar omdat het kan

    Wat kan ik zeggen over de reclames van Tele2? Voor mij zijn ze meestal een rollercoaster of emotions. De reclames zijn gericht op een jong publiek. Het is in de trend van de rare YouTube-video's die viral gaan. Het zijn meestal video's waarvan niemand echt kan zeggen wat er gebeurt. Er zijn dansende omaatjes, katten in rare kostuums, tuinmannen in kilt en pratende heggen. Ik ben geen fan van de Tele2-reclames, maar toch moet ik de slogan meezingen als de reclame op TV is. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Het blijft catchy.

    Coolblue – Alles voor een glimlach

    Het laatste bedrijf is Coolblue. Ik dacht heel lang dat Coolblue alleen een leverancier was, maar het is echt een winkel. 'Alles voor een glimlach' is natuurlijk een top slogan. Glimlachen is overigens ook een goede work-out voor je gezicht. Het is bij Coolblue alleen niet noodzakelijk de reclame die mij is bijgebleven. Het is de geweldige dozen waarin de spullen geleverd worden. Je krijgt namelijk niet alleen je producten, maar ook een gratis knip-en-plak-project. Je kunt hun dozen namelijk omtoveren tot ware kunst. Coolblue daagt klanten uit de verpakkingen waarin jouw bestellingen geleverd worden, creatief te hergebruiken. Pakketpret noemen ze dat. Dat brengt een glimlach op mijn gezicht.

    Wat vind jij van de campagnes van bedrijven? Laat het weten in jouw reviews op onze website!

    Gerelateerd