Openbank

5.3

Bestellen

4.3

Service

7.1

Prijs

4.8

Levering

39.1%

Zou hier weer kopen

Openbank

Je hebt misschien weleens een tram voorbij zien rijden met daarop reclame voor Openbank. Maar wat is Openbank eigenlijk? Waarom is deze bank vernieuwend? En wat hebben ze te maken met duurzaamheid en goede doelen?


NederlandReview was ook benieuwd, dus we presenteren hier wat we over deze bank te weten zijn gekomen en roepen op klanten hun ervaringen met Openbank te delen. Want alleen zo komen we erachter waar deze bank precies voor staat en of jij je hier moet aanmelden.


Wat is Openbank?

Zoals de naam al aangeeft: Openbank is een bank. Het is onderdeel van de Santander Group. Als Europese bank moet het voldoen aan allerlei beschermingsmaatregelen, zoals de Europese wet 2014/49/EU. Daardoor ben je beschermd, mocht deze bank bijvoorbeeld problemen krijgen als er weer een financiële crisis uitbreekt.


Op de website van Openbank kun je bekijken wie precies achter Openbank zit. Daar is te zien dat er diversiteit in de boardroom heerst: het halve managementteam bestaat uit vrouwen.


Wat betekent het voor klanten dat Openbank "100% digitaal" is?

Anders dan de meeste banken is Openbank een 100% digitale bank, naar eigen zeggen is het zelfs de "grootste 100% digitale bank van Europa". Maar wat betekent dat voor klanten?


Het betekent vooral dat deze bank geen fysieke kantoren heeft die je als klant kunt bezoeken. Hier regel je alles dus via de website en via de app. Wel kun je de bank nog telefonisch bereiken: tussen 8:00 en 22:00, 365 dagen per jaar.


 


Welke diensten biedt Openbank aan?
Openbank biedt allerlei extra diensten aan om klanten aan te trekken en te binden. Zo kun je als klant zelf kiezen hoe jouw betaalpas eruit ziet: je kiest zelf een ontwerp. Bovendien is de betaalpas gratis.


Wat is het verschil tussen de Welkom Spaarrekening en de Open Spaarrekening?
Net als bij veel andere banken kun je bij Openbank een spaarrekening openen. Je kunt dan kiezen tussen een Welkom Spaarrekening en een Open Spaarrekening.


De Welkom Spaarrekening is voor nieuwe klanten; hier krijg je 2% rente, een gratis betaalpas en een travel card plan. Ook de Open Spaarrekening kun je gratis openen, onderhouden en opzeggen. Hier krijg je "tot 1,5% rente", aldus Openbank zelf. Geld kun je op elk moment opnemen. 


Welke technische snufjes heeft Openbank nog meer?
Je kunt bij Openbank ook beleggen. Dat kun je doen via de zogenaamde Robo-Advisor; daarmee kun je automatisch investeren. 


Via jouw smartphone kun je contacloos pinnen vanaf jouw rekening van Openbank. In de app kun je verschillende betaalpassen onderbrengen en bijvoorbeeld ook PIN- en CVV-codes bewaren. Ook kun je zo een betaalpas blokkeren.


Werkt Openbank samen met goede doelen?

Elke keer dat je betaalt met je bankpas van Openbank, kun je een ngo naar keuze steunen. Het bedrag van je betaling wordt dan afgerond. Ook kun je zogenoemde solidariteitsoverboekingen uitvoeren naar een stichting of ngo, die je dan kunt selecteren uit een lijst van ngo's en stichtingen waar Openbank mee samenwerkt; goede doelen die hulp geven aan kinderen, armoede bestrijden of hulp in conflictregio's bieden.


Heb jij ervaring met Openbank?

Deel dan nu jouw mening op NederlandReview! Met een review laat je weten aan anderen of jij het een goed idee vindt om zaken te doen met deze bank. Hoe heb jij de service ervaren bijvoorbeeld? Is de app gemakkelijk te gebruiken? En werkt de betaalpas wel overal? Deel nu jouw ervaringen met Openbank op NederlandReview!

Beoordelingen, klachten, ervaringen en reviews

Lees hier onafhankelijke reviews, klachten en ervaringen. Wees op de hoogte waar u uw aankoop kunt doen of beoordeel zelf een winkel waar u een (online) aankoop heeft gedaan. Zo bepaalt tegenwoordig heel Nederland zelf welke winkels slecht en goed zijn!

Schrijf zelf een review

Schrijf hier een review over het bedrijf, de producten en/of diensten. Gebruik max zo’n 500 karakters

Gelieve eerst in te loggen

Bestellen

starstarstarstarstar

Service

starstarstarstarstar

Prijs

starstarstarstarstar

Levering

starstarstarstarstar

Zou hier weer kopen

Totaal

10

Alle reviews (23)

Spaarrekening

Ga nooit in zee met deze bank. Ik heb geprobeerd een rekening te openen, maar dat is echt heel veel gedoe. Wanneer je belt, wordt je doorgezet naar een chat robot. De aantrekkelijke rente was mooi, maar ik zie er toch maar vanaf, heb er geen vertouwen meer in

R

Ronald Boekhout

01-11-2023

0forum

Rekening courant en spaarrekening

Ik maakte geld over naar mijn spaarrekening begin dit jaar. Het geld kwam van mijn rekening bij een keurige grote Nederlandse bank. Na een tijdje kwam ik er achter dat mijn rekening courant rekening geblokkeerd was. De open bank wilde de herkomst van het geld weten. Die informatie heb ik ze verschaft. Nu maanden later is mijn rekening nog steeds niet gedeblokkeerd. Vele telefoontjes aan gewijd. Helpt niets. Supervisors zullen mij bellen maar doen dat niet. Het dossier zal "met spoed" door de specialisten beoordeeld worden, "u ligt boven op de stapel" en meer van die K** smoezen. Intussen gebeurt er niets en is de rekening nog steeds geblokkeerd. Mijn advies: Als je niet hoeft, NIET Bankieren bij de Open Bank!

T

Thijs Kout

16-10-2023

0forum

betaal en spaarrekening

3 maanden later nog steeds geen betaalpas ontvangen. Nog steeds niet de beloofde welkomst rente ontvangen. Brieven van openbank zijn minstens 3 weken onderweg, als ze onderweg niet kwijtraken. Want die worden als gewone post vanuit Spanje verstuurd. App werkt redelijk. Maar met nieuwe windows laptop op website inloggen is vaak problematisch. Ik krijg dan een halve seconde om mijn toegangscode in te tikken. Ze werken met wel 3 verschillende codes. Kortom niet aan te raden

J

Johan Hollander

14-10-2023

0forum

Bankrekening

Bij de Openbank kan fluiten naar je geld Bij deze bank kan je naar je geld fluiten...Ik zou jullie aanraden om bij deze kutbank geen bankrekening te openen, de reden daarvoor is dat zonder enige wettelijke reden ze blokkeren je bankrekening en dan ben jij je geld kwijt. Ze beloofden contact met jou op te nemen maar dat gebeurt nooit. Ik ben al langer dan een maand om aan mijn geld te kunnen aankomen maar deze bank met verzinsels en valse beloofden gaan tijd winnen en uiteindelijk gebeurt dat niet een duidelijk geval van oplichting.

J

Jose Manuel Fernandez

27-07-2023

0forum

Betaal en spaarrekening

Ik heb een rekening geopend bij Openbank. Ik was vergeten om de Welkom code in te vullen voor de welkom spaarrekwning met 3% rente. Voor iedereen die een rekwning opent, denk daar aan. Verder geen probleem want zodra je de dugitale handrekening hebt kun je het gewoon omzetten. Het geld is snel binnen en de App is overzichtelijk. Wel hier en daar even zoeken maar waar is dat niet? Klantenservice eennpaas keer gebeld. Erg vriendelijk en behulpzaam. Het enige irrritante wat ik heb ervaren is het spraak gestuurde herkenningssysteem. Je moet een documentnummer doorgeven. Helaad heeft de computer mij niet 1 keer gied kunnen verstaan... kan ook aan mij liggen. Na 2 keer krijg je uiteindelijk een persoon aan de lijn. Daarna werkt alles prima. Tot nu toe alles ok. Let wel: volledig gratis!

C

Chris

05-07-2023

0forum

Kan ieder willekeurig persoon een review plaatsen?

Wat gebeurt er met reviews die inhoudelijk niet nuttig zijn? Mag ik als niet ingelogd persoon mijn eigen review verwijderen? Word deze review bekeken en goedgekeurd of meteen geplaatst?

F

Flora Tester

23-05-2023

1forum

OpenBank betaalrekening en spaarrekening

alle betalingen worden automatisch gerubriceerd in categorieën. Bijvoorbeeld de categorieën brandstof of vakanties. Is dus heel makkelijk voor overheden om via het opvragen van alle betalingen ( v.a. euro 100,= ondanks dat via referendum de sleepwet was afgewezen ) te gaan handhaven. Bijvoorbeeld na betalen vakantievliegreis mag je 3 maanden niet meer tanken, of na kopen van 4 pakken hondenvoer heb je al je CO2 of stikstof of weet ik wat voor budget verbruikt. De Pegasus software is door OpenBank overbodig geworden. De digitale euro doet de rest met dank aan het voorwerk van OpenBank.

P

Peter

08-05-2023

1forum

betaalrekening , spaarrekening

Openbank account geopend , had nog wat voeten in aarde met paspoort et. nu een paar weken in gebruik en het werkt supersnel en goed. duidelijke afschrijvingen ook met apple pay en in Spanje veel gebruikt . De helpdesk diverse malen gebeld voor wat vraagjes en steeds snel antwoord en goed geholpen. Geld openemen in Spanje (wij 5 maanden per jaar) is problematisch omdat de betaalautomaten in zuid spanje alleen Spaanse rekeningen toelaten of (dure) creditcards . Met banco Santander nul probleem en ook geen Eur 2,39 commissie ex % transactie. Credit card ING was geblokkeerd en daarom met Openbank hotels geboekt ....no problem. We zijn tevreden en openen andere producten vanwege hoge rente en lage kosten .

H

Hans van der Laan

07-04-2023

0forum

Open Betaalrekeningen

Begin 2020 werden we gelokt door dit aantrekkelijke aanbod van Openbank (dochter van Santander): “2 in 1: gratis betaalpas + travel card plan met exclusieve voordelen, Travel card plan voor altijd gratis voor de eerste 20.000 nieuwe klanten die zich aanmelden t/m 31 mei 2020”. Om bij de eerste 20.000 nieuwe klanten te zitten en in aanmerking te komen voor een levenslang gratis Travel card plan, hebben wij ons destijds direct als nieuwe klant bij Openbank aangemeld. Gelukkig namen we ook direct contact op met De Nederlandsche Bank (DNB) om na te gaan of Openbank onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt. Tot onze schrik berichtte DNB ons: “Open Bank SA staat niet onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB), maar onder toezicht van de centrale bank van Spanje: Banco de España.”. Dit betekent dat je je geld in Spanje moet gaan claimen als Openbank omvalt. Omdat wij dit niet zagen zitten, hebben we Openbank bericht dat wij onze Open Betaalrekeningen wilden annuleren. Het bleek een zeer tijdsintensieve ingewikkelde klus te zijn om het geld, dat wij al naar Openbank hadden overgemaakt, weer van Openbank terug te krijgen. De medewerkers van Openbank zijn duidelijk geïnstrueerd zo min mogelijk te mailen en klanten af te schepen met de standaardtekst: “In verband met de bescherming van je persoonsgegevens is het helaas niet mogelijk om je vraag per e-mail te beantwoorden. We raden je aan om telefonisch contact met ons op te nemen op onderstaand telefoonnummer en je documentnummer en je toegangscode bij de hand te houden.”. Uiteindelijk is het ons, na vele e-mails (waaronder een officiële klacht, ingediend via customercare@santander.nl) en bijna een maand later, gelukt om ons geld terug te ontvangen van Openbank. Wij hebben een slechte en onbetrouwbare indruk gekregen van Openbank en zijn heel blij dat we ons destijds op tijd hebben teruggetrokken.

A

Alien

16-03-2023

0forum

Reguliere betaal- en spaarrekening

ik kan helaas geen 0 sterren geven

H

Hma

22-02-2023

1forum

Reguliere betaal- en spaarrekening

Wat een stinkzooi! Geen andere woorden voor. Ik ben freelancer en krijg daarom regelmatig stortingen van mijn opdrachtgevers die wat groter zijn dan die van een doorsnee werknemer. Daar raakten ze van in paniek. Vreemd genoeg pas na 4 jaar. Want zo lang gebruik ik die rekening al. Ik werd geacht documenten aan te leveren maar welke wilden ze me niet zeggen. Ik heb dus een viertal facturen ingezonden van de door mij geleverde diensten aan mijn opdrachtgevers, die in overeenstemming waren met de stortingen. Vonden ze niet genoeg. Ik heb vervolgens stukken ingezonden van een periode van 6 maanden. Ik hoorde niks meer. Wat blijkt, zonder aankondiging hebben ze mijn rekenig geblokkeerd! Dan bel je, krijg je zo'n schoolverlater aan de lijn die je niet uit laat praten maar terug begint te schreeuwen. Dan kun je zeggen je mag niet schreeuwen dus net goed voor je. Maar ja, een beetje frustatie is normaal wanneer iemand tienduizenden Euro's van jou blokkeert. Wat mij betreft......kunnen ze de t*f*s krijgen

A

Arjen

14-02-2023

0forum

Bancaire diensten

Het begon in augustus heel positief, rekening openen veel invullen maar oke . In september zie ik dat de overschrijving van ing niet is bijgeschreven. Ik ga belken en het blijkt dat mijn rekening geblokkeerd is, openbank doet dit voor onderzoek en om de rekening vrij tegeven moet ik een selfie maken met papiertje in de hand met datum en paspoort Als ik dit opstuur dan hebben zij een paa rdagen nodig om te kijken of ik het echt ben, na whatsapp benaderd door een deskundige medewerkster contact mee opgenomen en zij heeft mijn geld gedeblokkeerd Gezien reacties op teust pilot direkt mijn rekening oogezegd, jammer maar geen enkel vertrouwen meer in.

H

Hendrik

27-10-2022

0forum

Sparen

Mijn vrouw en ik hadden een spaarrekening . Op een bepaald moment was onze rekening geblokkeerd waardoor we geen geld konden ophalen. Nu hadden ze onze rekening geblokkeerd omdat we op een adres woonde , wat m.i. niet ongebruikelijk is bij gehuwden. Na heel veel gedoe uiteindelijk de blokkade opgeheven. Nooit meer openbank!

J

Jan smeets

14-10-2022

0forum

Betaalrekening en mastercard

Open Bank is geen serieus alternatief voor een Nederlandse bankrekening, vanwege het ontbreken van iDeal (en voor sommige mensen kan het gelimiteerde aantal opnames in de geldautomaat een obstructie zijn). Voor gebruik in het buitenland is het ook niet aan te raden. Ik heb de rekening geopend om buiten de Eurozone voordelig te kunnen betalen en pinnen. Hierbij ondervind ik een aantal grote nadelen: 1) Ik heb Travel+ aangezet. Dat kost €7,99 per maand en dan kan je 5 keer per maand gratis pinnen. Er worden echter nog gewoon kosten in rekening gebracht. 2) De app is zeer ongebruiksvriendelijk, vooral voor gebruik buiten de Eurozone. Ook in de online omgeving is beperkte transactiedata beschikbaar. Als je in een vreemde valuta pint of betaalt, zie je in je afschrijving alleen het Eurobedrag. Om het bedrag in lokale valuta te zien, moet je zoeken in je meldingen in de app, maar als je ontvangt niet van iedere transactie een melding. Ook de wisselkoers staat niet vermeld, dus het is lastig te controleren of er werkelijk geen extra kosten in rekening zijn gebracht. Heel intransparant. 3) De klantenservice is goed bereikbaar en vriendelijk, maar de medewerkers zijn onvoldoende getraind om te kunnen helpen. Na 5 keer telefonisch contact te hebben gehad over het voorgaande punt, werd mij geadviseerd een overzicht te maken van de transacties. Dit heeft mij bijna 2 uur gekost (want rapportage functionaliteit is ook zeer beperkt) en vervolgens krijg ik een antwoord van één regel waaruit duidelijk blijkt dat de medewerker het punt niet begrijpt. 4) Het nu van de reisverzekering bij Travel+ is zeer beperkt. Als je de voorwaarden leest wordt duidelijk dat je er vrijwel niets aan hebt.

M

Marc

22-06-2022

0forum

Bankrekening

Zeer belabberd! Probeer al tijden mijn rekening te sluiten wat maar met elk excuus wordt afgewezen. Ik heb er geen saldo op staan maar er is niemand die meedenkt of de rekening daadwerkelijk na meerdere sluitingsverzoeken! Totaal geen aanrader!

R

Rebecca Raphaela

14-05-2022

0forum

Bankrekening openen bij Openbank dramatisch

Ik dacht, laat ik afstappen van de 'gewone Nederlandse bank'en een moderne bank kiezen. Echter, onmogelijk om in mijn rekening te komen. Na heel veel vragen en formulieren uiteindelijke een rekening geopend. Na 5 dagen werd deze geactiveerd, maar ja, dan kun je er nog steeds niet in.. Weer met klantenservice gebeld.. gemiddeld inmiddels 2x per dag. Bijzonder vriendelijk, maar kunnen alleen procedures volgen en niet helpen. Dus nu na één week nog steeds geen werkende bankrekening. Nu moet nog de handtekeningsleutel per post komen... Ofwel, als dit het 'nieuwe normaal' moet zijn, dan laat dat maar zitten. Bestellen en prijs prima, maar service en levering dramatisch slecht!

B

Bart Vringer

10-03-2022

0forum

Rekening geopend alles overgezet

Super mooie app Fijne & vriendelijke klantenservice Geen Ideal maar daar hebben ze ook weer aan gedacht door een cc aan te bieden voor slechts € 1.99 verzend kosten . Bedankt openbank

K

Kd

17-01-2022

0forum

Gewoon goed

Al een hele tijd klant bij OpenBank. Werkt goed en snel. Wel wennen aan de manier waarop men het totaal solda weergeeft (bruto bestedingslimiet, terwijl NL netto bestedingslimiet aangeeft). Het gemis van betalen via IDeal is wel iets wat ik mis, betalen via de CC gaat natuurlijk ook wel, maar is minder gebruikelijk in NL. Qua beveiliging, tjs ben niet opgeleid in deze materie, geloof dat z'n grote bank het best voor elkaar heeft. Zou ik OpenBank aanraden? Ja ik heb dat ook gedaan. In het begin liep ik wel eens tegen discriminatie aan, dat de betaling via een Spaansbankrekening niet werd geaccepteerd, maar dat is bij de meeste bedrijven wel in orde. Let er wel op dat o.a Vodafone een nieuw abonnement niet aangaan als je met een buitenlandserekening aankomt zetten!!

I

Iasiw

20-11-2021

0forum

Openbank betaalpas

+ gratis pinbetaling in EU - gekd opnemen in EU kost wel gekd vanaf 1e keer. Dit itt wat Openbank beweerd (((

J

John Molen

14-11-2021

0forum

rekening openbank

Wat een slechte klantenservice, niemand thuis. Per abuis drie maal een verkeerde code ingetoetst en de rekening is geblokkeerd. Perfect toch. Maar om dan weer aan een nieuwe code te komen is een giga probleem. eerst wordt er een nieuwe toegangscode verstuurd duurt 10 dagen. Als deze dan nog niet binnen is kan het wel 15 a 16 werkdagen duren. (je kunt al die tijd niet op je rekening). Als er na 20 dagen nog niets binnen is kun je via mail een code aanvragen schriftelijk met foto paspoort en selfie met dagtekening. Dan spant de kroon en krijg je een telefoontje dat ze de foto's niet kunnen lezen of je ze nog een keer kunt versturen met een goede telefoon. Ik werk met een apple en deze maakt uitstekende foto's alleen de apparatuur bij open bank is waarschijnlijk verouderd. dus nogmaals verstuurd en maar weer wachten. heb ondertussen een andere rekening geopend bij een ANDERE BANK en zal zodra het mogelijk is al mijn geld waarover ik niet kan beschikken van deze klote bank afhalen.

V

van Hees

04-10-2021

0forum