Ervaringen Spotify

Kun jij niet zonder je muziek altijd bij je te hebben? Spotify is misschien wel de meest bekende app om muziek te luisteren op een telefoon of tablet, al is Apple Music (of iTunes) een geduchte concurrent. Wat zijn de ervaringen van gebruikers van Spotify? Kun je hier werkelijk alle muziek vinden die ooit is gemaakt of is dat een fabeltje? Kun je ook gratis muziek luisteren met Spotify of moet je altijd betalen voor deze dienst? En hoe zit het met de rechten van de artiesten en hoe belangrijk vinden we dat? Lees hier ervaringen en reviews van mensen die Spotify gebruiken op hun telefoon of tablet!

Zweedse makelij

Spotify is wellicht ouder dan je denkt: het bedrijf werd al in 2006 opgericht. Ook niet zo bekend is dat het bedrijf van Zweedse makelij is, met het hoofdkwartier in Stockholm. Met meer dan 1600 werknemers wereldwijd, een omzet van ruim 2 miljard dollar en 140 miljoen gebruikers (waarvan zeventig miljoen betalend) is het tegenwoordig een van de grootste spelers in de muziekindustrie. Daardoor kent iedereen het bedrijf, maar daardoor is Spotify ook geregeld minder positief in het nieuws, bijvoorbeeld met rechtszaken over audiorechten, problemen met beveiliging en ruzie met concurrenten zoals Apple Music. Er is bij Wikipedia zelfs een heel lemma over Criticism of Spotify, voor de liefhebber…

Gratis account of geen reclame
    Betaal je bij Spotify een vast bedrag per maand, dan kun je onbeperkt muziek streamen zonder irritante onderbrekingen met reclame.  Ook kun je met Spotify Premium offline naar je muziek luisteren en ben je verzekerd van een betere geluidskwaliteit.

Kan je dat allemaal gestolen worden en wil je gewoon gratis muziek, dan kun je ook een gratis account nemen. Je kunt dan alle artiesten, albums en playlists afspelen die je op Spotify tegenkomt.

En dat is nagenoeg alles, hoewel sommige artiesten hun muziekrechten zeer secuur beheren en daarmee niet te vinden zijn op Spotify (of andere muziekprogramma’s). Helaas geldt dat soms voor grote namen zoals The Beatles, Radiohead en Oasis. Bovendien is dat soms ook nog eens afhankelijk van de regio. Spotify draagt geld af voor de auteursrechten aan de artiesten, maar voor sommige artiesten is het niet genoeg. Bekend zijn onder andere de miljardenclaim van platenmaatschappij Wixen Music (die onder andere de rechten beheert van Neil Young en The Doors) en de boycot van Taylor Swift, waarbij ze zelfs al haar muziek van de streamingsdienst afhaalde, een grote financiële tegenslag voor Spotify. Regelmatig passen ze daardoor hun regels aan, zoals in 2017 toen nieuwe albums gedurende twee weken na de release slechts beschikbaar werden voor betalende leden met een premium-account.

Natuurlijk is Kpopfenomeen BTS ook te vinden op Spotify

Spelen met muziek

Kijk uit, muziek luisteren via een muziekprogramma als Spotify kan verslavend zijn. Hoe meer je luistert, hoe secuurder jouw profiel past bij jouw muzieksmaak. Ook kun je zelf afspeellijsten maken en delen met anderen. Persoonlijke aanbevelingen zorgen ervoor dat je nieuwe muziek kunt leren kennen, als je daarvan houdt.

Heb jij Spotify? Of ben je misschien wel een artiest met muziek op Spotify? Hoe bevalt dat? Laat jouw ervaringen achter in de vorm van een review op NederlandReview en beoordeel deze populaire app!

Wat vinden gebruikers van Spotify van deze muziek app? Is het de beste app voor streaming? Moet je betalen of kan het gratis? Lees de app reviews!

Spotify