MSC Cruises

5.1

Bestellen

3.9

Service

5.5

Prijs

4.2

Levering

29.4%

Zou hier weer kopen

MSC Cruises

Een cruise is één van de mooiste reizen die je kunt maken. Ook is het één van de meest ontspannen opties. Maar waar kun je nou het beste een cruise boeken? Misschien heeft MSC Cruises de juiste cruisereis voor jou. Maar wat kan je van de kwaliteit van hun reizen verwachten? Zal er qua faciliteiten wel genoeg zijn om je tijdens te reis te vermaken? Hoe zal het eten aan boord van het schip zijn? Zal het makkelijk zijn om een cruisereis te boeken via de website van MSC Cruises? En wat zal de klantenservice van MSC Cruises te zeggen hebben als je ze nodig blijkt te hebben? Hier kunnen alleen huidige en voormalige passagiers van MSC Cruises iets over zeggen. Lees de reviews die zij over dit bedrijf vol cruiseschepen hebben geschreven. Hun beoordelingen, meningen, cijfers en ervaringen kunnen je helpen om te beslissen of dit de juiste rederij is om een cruise bij te boeken.


Over MSC Cruises

MSC Cruises is een bedrijf dat cruisereizen aanbiedt. MSC Cruises staat voor Mediterranean Shipping Company.De geschiedenis van dit bedrijf gaat helemaal terug naar 1675 toen Aponte, de naam van de familie die MSC Cruises heeft opgericht, voor het eerst genoemd werd. In 1988, toen ze het iconische passagiersschip Monterey kochten, traden ze officieel toe tot de grote wereld van de cruisevaart. Nu varen ze over de hele wereld. Dus of je nou naar Zuid-Amerika, de Carribean, Noord-Europa, Franse Antillen, Canada, Middellandse Zee, Azië, Dubai, Verenigde Staten of nog een andere bestemming wilt, MSC Cruises kan je er wellicht heen brengen. Er is een MSC Grand Tour, MSC Grand Voyage en een MSC World Cruise. Als je wilt kun je dus de hele wereld over varen aan boord van de MSC Magnifica. Maar welke cruisereis je ook kiest, altijd zal er aangemeerd worden bij een aantal hotspots zodat je de meest bijzondere bezienswaardigheden zult kunnen zien. En ook aan boord zal er genoeg te doen zijn terwijl de kapitein en de crew je van bestemming naar bestemming varen.




Diensten van MSC Cruises

Je kunt heel makkelijk een cruise regelen via MSC Cruises. Je kiest gewoon je bestemming en zij zullen je laten zien wat de mogelijkheden zin. Je kunt dan de cruise boeken die het beste bij je past. Ook kun je hun zoekfunctie gebruiken om te selecteren op aantal passagiers, bestemming vertrekmaand en vertrek vanuit welke plaats. Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen of nog vragen hebben, dan staat de klantenservice van MSC Cruises altijd voor je klaar.


Klachten, Complimenten en Tips voor MSC Cruises

Heb jij al eens een cruise gemaakt met MSC Cruises? Dan horen wij graag hoe jouw ervaring met MSC Cruises je bevallen is. Was het cruiseschip echt zo mooi als het op het plaatje leek? Wat voor faciliteiten waren er aan boord en waren er nog dingen die je miste? Was het makkelijk een cruise te boeken via de website van MSC Cruises? En heeft de MSC Cruises klantenservice je goed kunnen helpen toen je ze nodig had? Laat het ons weten via een MSC Cruises review.

Beoordelingen, klachten, ervaringen en reviews

Lees hier onafhankelijke reviews, klachten en ervaringen. Wees op de hoogte waar u uw aankoop kunt doen of beoordeel zelf een winkel waar u een (online) aankoop heeft gedaan. Zo bepaalt tegenwoordig heel Nederland zelf welke winkels slecht en goed zijn!

Schrijf zelf een review

Schrijf hier een review over het bedrijf, de producten en/of diensten. Gebruik max zo’n 5000 karakters

Gelieve eerst in te loggen

Bestellen

Service

Prijs

Levering

Zou hier weer kopen

Totaal

10

Alle reviews (17)

Cruise

Cruise geboekt bij MSC op de Seashore. De Seashore is zeer vervuild, de schoorstenen spuien constant roet. Op Tripadvisor zijn foto’s te vinden van reizigers op Seashore en oordeel zelf. Ook in buitenlandse reviews kunt u beoordelingen lezen over het roet op de vervuilde Seashore. Compensatie gevraagd bij MSC omdat wij vinden dat wij faciliteiten niet konden gebruiken en dit was oa het denk met hoofd zwembad en bioscoop en entertainment op dit dek. Kijk op Tripadvisor voor een uitgebreide review

M

MEM

22-01-2024

0

Cruise Middellandse zee

Ben je 30 jaar getrouwd, denk je we gaan iets bijzonders doen. Boek je een cruise ? bij Msc Cruise, maak je een foutje ( inderdaad eigen schuld) waar je 10 minuten later achterkomt als je de bevestiging ontvangt. Bel je op om te vragen of dit foutje hersteld kan worden. De cruise is pas over ruim drie maanden. Krijg je een totaal gevoelloze dame aan de lijn die als reactie geeft dat het 1/3e van de reissom kost om dit foutje te herstellen (de datum een week te vervroegen). Is waarschijnlijk rechtstreeks uit het handboek. Nadat ik uitleg hoe de fout is ontstaan en dit wel heel veel geld is om een fout te herstellen en haar reactie en voorstel niet heel fijn voelt, zegt de dame doodleuk dat ze met mijn gevoel niets te maken heeft. Ik vraag nog aan haar of ze weet wat ze zegt. Dat wist ze ? want ze herhaalt het gewoon nog een keer. Ik geef toe dat ik enige moeite had om mijn boosheid over haar reactie te onderdrukken, maar bleef netjes tot de lijn ineens wegviel! Oorzaak onbekend. Toen maar een mail gestuurd, antwoord duurde even op mijn opmerking dat ik voor mijn gevoel nog nooit zo niet klantvriendelijk ben behandeld (gebruikte het woord onbeschoft, heeft een nuanceverschil). Men vroeg verduidelijking want er stond geen notitie in hun systeem van dit gesprek. Dat kan ik begrijpen. Nu inmiddels ruim een maand en enkele herinneringsmails verder maar nul reactie. Ons enthousiasme om nog een keer met Msccruiseshippingcompany te gaan cruisen is ernstig ? getemperd. Hopelijk is het met de klantgerichtheid aan boord beter gesteld. Maar een tweede keer cruisen met MSC gaat hem waarschijnlijk niet worden. Maar weer terug naar onze oude vertrouwde maatschappij en de reclameborden bij de Formule1 maar negeren. Daar zit blijkbaar het geld in en niet in de serviceverlening aan de klanten. Dat is ook een keuze. Ik heb twee keer een foutje gemaakt en ga dit overleven. Er zijn veel grotere problemen in de wereld waar dit absoluut bij in het niet valt maar wilde dit toch even kwijt! Zondag weer F1dag en bereid ik mij nu maar vast geestelijk voor op de vele reclame-uitingen van MSC. De positieve associatie had zo mooi kunnen zijn. Helaas pindakaas zeggen wij bij ons thuis ??.

B

Bert Gadellaa

17-06-2023

0

Cruise Turkije, Griekenland, Italië en Citytrip Istanbul

Op vrijdag 5 mei zijn wij In Istanbul aan boord gegaan van het cruiseschip Splendida van MSC. Wij kregen een kaart zonder uitleg. De volgende bevindingen: Bij aankomst was de hut niet fris ( benauwde lucht). Dit hebben wij gelijk aangegeven en verzoekt voor een andere hut, dit was niet mogelijk. Na enige tijd rook het naar tabaksrook. Dit hebben wij aangegeven bij het kamerpersoneel, deze vertelde mij dat er niet in de kamer was gerookt en dit aan de ventilatiesysteem lag. Wij werden doorverwezen naar de receptie, waar wij wederom met de mededeling dat ernaar gekeken zou worden. Het verzoek op een andere hut was nu wel mogelijk met een bij betaling van € 500, dit vonden wij echter niet acceptabel. De dag erna lag er een bericht onder de deur dat er een bericht was bij de receptie. Hoopvol gestemd gingen wij wederom weer in de lange rij staan bij de receptie waar de mededeling werd gedaan dat ze ons geen ander hut konden aanbieden. Dit bericht hadden wij echter niet verwacht omdat dit ook op het bericht geschreven had kunnen worden. De dagen erna hebben naar de receptie gebeld waar erop gereageerd werd door iemand testuren, deze bevestig de rooklucht in de hut. Dit was heel erg vervelend, gezien de reacties van de rederij. De voorwaarden op het schip betreffende de kleding werd totaal niet opgelet. Er liepen mensen met korte broeken en slippers bij het diner . En liepen ook mensen op blote voeten in het casino en het theater, dit is echter niet de style die je van een cruise boot verwacht. Het eten aan boord was in principe van goede kwaliteit echter was dit niet warm op te eten, doordat het door de drukte niet bereiken was of een tafel te vinden was waar wij de consumptie konden nuttigen. Wij hebben onze bevindingen bij MSC neergelegd, geen reactie terug. En ook van reisorganisatie Stipreizen geen reactie , zeer kwalijk. De heer J .Veen

J

J.Veen

04-06-2023

0

Noordzee cruise

Slechte communicatie ivm receptiemedewerkers waarvan er niet 1 Nederlands spreekt. Vooraf betaalde internet functioneerde niet tot slecht en pas vanaf dag 3 maar wèl volledig betalen natuurlijk. Restant van opgewaardeerd geld op de cruisepas ( met creditcard opgewaardeerd) hier 120 euro, na 3 weken nog stééds niet terugontvangen. De Virtuosa was prachtig schip, goede restaurantjes , goede shows, mooie buitenhut met balkon. Gezien de rommelige organisatie zullen ze mij niet meer zien als klant bij msc. Wél Nederlandse kapitein, maar alle info in Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Frans, maar geen woord Nederlands. Start Rotterdam eibd Rotterdam, veel Nederlanders, maar dus geen Nederlandse info. Ook nog in le Havre een waldag waar ALLE WINKELS DICHT ZIJN, zo ook in Hamburg, alléén open vreettenten en barretjes. Kan je dus het best op de boot blijven, kan daar de gehele dag gratis. 8 daagse cruise geboekt van woensdag tot en met woensdag neem je dan aan maar de cappucino bij het laatste ontbijt (meerprijs drankenpakket) wordt op dag van vertrek gewoon in rekening gebracht. Echt een zooitje wij dus nooit meer NSC

T

theresia

16-03-2023

0

msc gruise middelandse zee grandioasa

zeer slechte klanteservice. msc nederland. wachten al vanaf 23 december op telefoon. aanpassing van reservering krijgen we niet door gevoerd. bijna dagelijks telefonisch contact met elke keer een andere medewerker. beloftes dat we terug gebeld worden, maar we worden maar niet gebeld. dit geeft heel veel stress. en haalt de voorpret al weg voor de cruise.

N

Neeltje van de essenburg

22-01-2023

0

Cruise

Zeer slechte klantenservice bij MSC.DE. Afgelopen November 25-11 msc via de site gecontacteerd dat we graag een offerte willen ontvangen voor 2 gezinnen. Op 29-11 ontvangen we het eerste aanbod. Hierover stellen we een aantal vragen en krijgen pas op 1-12 antwoord. Die zelfde ochtend op 1-12 geven wij akkoord op de offerte. Vervolgens horen wij helemaal niks meer. Op 6-12 sturen we nogmaals een mail dat we nog steeds geen antwoord hebben gekregen op onze eerder verstuurde mail dat we akkoord gaan met de aangeboden offerte. Van ellende bel ik op 9-12 in mijn beste Duits maar zelf naar msc Duitsland. Tijdens de boeking word mij duidelijk dat we €150 duurder uit zijn dan de eerste aangeboden offerte. Dit meld ik direct. De medewerker geeft dat dit komt doordat de prijs ondertussen is verhoogd. Ik geef aan dat ik al eerder goedkeuring heb gegeven per mail op 1-12, maar dat ik nog steeds geen antwoord daarop heb gekregen. De oplossing wat hij aanbood was of om de boeking te annuleren of een nieuwe boeking te plaatsen (wat altijd duurder zou zijn want het betrefte 2 binnenhutten) dus gezegd dat ik het er niet mee eens ben, en hier verder mee ga. Gevoelsmatig moesten wij wel boeken omdat het anders nog duurder zou worden. In gesprek gebleven met msc, maar zij geven telkens aan tja helaas de prijs is ondertussen duurder geworden we kunnen er niks meer aan doen. Zelfs niet een tegemoetkoming of wat dan ook. Vervolgens moet ik hen van het mailverkeer voorzien. Waarin de eerder aangeboden offerte staat. Maken ons vervolgens uit voor leugenaars. Daar we volgens hun de mail zelf geschreven hadden. Echt te bizar voor woorden. Het gaat maar om een klein bedrag. Zullen er niet minder om slapen. Maar deze klantenservice is echt by far de meest slechte wat ik heb meegemaakt. En dat voor zo’n grote rederij als MSC. Voor ons meteen de laatste keer.

J

Jos Eijgelshoven

22-12-2022

0

Cruise MSC Splendida Rode zee

Net terug van cruise Egypte, Jordanie en Saoedi-arabië. Inchecken in de haven van Safaga Egypte was een drama. Heeft ondanks tijdsloten uren geduurd. Hierbij werden alle tevoren digitaal aangeleverde foto's van paspoorten en personen nogmaals uitgevoerd. Dat kan efficienter. Ook waren er mensen die de geen Engels spraken en hun papieren niet op orde hadden. Zou handig zijn om deze mensen apart te nemen zodat de rest door kan. Hut met balkon was mooi en 2 keer per dag super netjes alles schoon en nieuwe handdoeken. Na 2 dagen kwamen we er achter dat er een diner in een a la carte restaurant bij ons arrangement hoorde. Porties voor een 3 gangen menu waren aan de kleine kant. Grote buffet restaurant op 14e verdieping is wel een erg groot en onoverzichtelijk gebeuren. Niet echt iets wat wij bij een cruise verwachten. Alternatief voor ontbijt en lunch is er wel, maar qua tijd beperkt. We missen thema buffet restaurants die wat kleiner van opzet zijn en de mogelijkheid hebben om buiten te eten. Communicatie aan boord was vaak niet helder en soms zelfs tegenstrijdig (o.a. wat betreft de veiligheids oefening en bijv. in de rij voor aan land gaan bleek alleen voor visum regelen). Ons thuis afgesloten dure internet pakket werkte niet gedurende de gehele cruise, het lukte niet om dit op te lossen. Er is maar 1 receptie waar steeds lange wachtrijen zijn. Meerdere excursies waren voor vertrek al vol, dus niet meer te boeken. Excursies naar de Piramiden vanuit El Sokhna duren allemaal 12 uur. Jammer dat er geen alternatief wordt aangeboden dat korter duurt. We hebben eerder cruises gemaakt. MSC was voor ons niet voor herhaling vatbaar

A Sluis

10-12-2022

0

2x MSC Cruise geboekt voor oktober 20222, beiden gecanceld door maatschappij

Als zeer tevreden Silver (bijna gold) Voyagers Club Member heb ik Medio april rechtstreeks bij MSC Cruises een 4 daagse cruise geboekt voor mij en mijn dochters met vertrek 25/10 vanuit Genua met de MSC Poesia. In juli kreeg ik een mail dat wegens operationele redenen zowel de route als de vertrekdatum gewijzigd was. Aangezien dit buiten de herfstvakantie van de kinderen viel, was dit dus geen optie voor ons om deze reis door te laten gaan. We kozen voor de optie cruise annulering en zouden dan een voucher krijgen waarmee we dan weer ons geld terug zouden kunnen vragen. Deze voucher betrof alleen het bedrag van de cruise. Voor de vliegtickets werd ik doorverwezen naar mijn reisverzekering, echter blijkt dit gen verzekerde gebeurtenis te zijn volgens onze verzekeringsmaatschappij, dus helaas... deze 400 euro zou voor onze rekening zijn, Na de teleurstelling verwerkt te hebben besloten we een nieuwe poging te doen... De tickets werden omgeboekt (kosten ook 400 euro) en er stond een nieuwe cruise gepland met de MSC Seaside, vertrek 24/10, 5 nachten met vertrek vanuit Palermo (Sicilië) en eindpunt Genua (Italie) Maar... 2 weken later kreeg ik ook een spontane nieuwe boeking in het systeem van onze oude, door MSC geannuleerde cruise. Ik heb weken achterelkaar gebeld en gemaild om dit opgelost te krijgen, maar heb helaas tot op heden nog geen voucher mogen ontvangen. Wel krijg ik mails dat mijn vertrekdata nadert. Telkens verzekerden de overigens vriendelijke medewerkers aan de telefoon mij dat het goed zou komen, zij begrepen de boeking ook niet, dus vertrouwde ik daar maar op. MAAR...Het meest onmogelijke gebeurde. Op 5 oktober jl. kreeg ik wederom een mail van MSC dat ook deze nieuwe cruise met de MSC Seaside gecanceld was, het schip zou de laatste routen van het jaar niet varen, maar eerder het dok in gaan. Hoe dan?... Vraag je je af... Nu kreeg ik de mogelijkheid om mijn cruise te verplaatsen naar welke ander schip dan ook, de bijbetaling was voor MSC, super gebaar, maar niet als je je bedenkt dat ik wederom 1200 euro voor de nieuwe tickets zou moeten betalen, want deze cruise vertrok vanuit Barcelona. Ik zit hier nu inmiddels thuis met ruim 800 euro aan vliegtickets en bus tickets die de reisverzekering niet vergoed en een knoop in mijn maag, want inmiddels wacht ik op 2 vouchers van cruises die ik betaald heb. Het beleid van MSC is dat er eerst goedkeuring vanuit Italie moet komen, willen de vouchers uitgegeven worden, dit wordt blijkbaar maar eens per maand gedaan en daarna kan het nog een maand duren voordat ze overgaan tot uitbetalen. Ongelooflijk... ik kan er met mijn hoofd niet bij, ben oprecht echt boos, maar ook teleurgesteld. Ik heb MSC altijd overal gepromoot en was echt fan, maar had gehoopt op een tegemoetkoming / compensatie, meedenken of wat dan ook. Zaken lopen zoals ze lopen, en als er iets mis is met een schip is het meer dan goed als hij dan ook het dok in gaat, maar als vaste klant had ik gehoopt op iets meer service. Ik heb nogmaals gemaild, omdat er nog heel veel zaken niet kloppen, met de vraag voor een terugbel verzoek.... wederom geen reactie... Wellicht toch weer terug naar onze oude favoriet, Royal Caribbean, waar service wel heel hoog, op zijn Amerikaans, in het vaandel staat.

N

Nathalie Martens - Hamers

19-10-2022

1

Fjorden cruise vanuit Kiel naar Denemarken en Noorwegen.

Prachtige Fjorden cruise op de MSC Grandiosa geboekt met een vertrek uit Kiel. Het schip is werkelijk fantastisch, wat een luxe paradijs met veel, heel veel te doen. De hut was werkelijk brandschoon en werd 2x per dag schoongemaakt, opgeruimd en nieuwe handdoeken gehangen. Het diner in het restaurant was uitstekend, veel keuze uit vlees en vis gerechten en/of diverse pastagerechten. Het personeel is werkelijk waar top, supervriendelijk en staan altijd voor je klaar dus hebben we daar ook extra fooien aan gegeven. Wat ook uitstekend geregeld is dat is het buffet waar je altijd terecht kunt. De hele dag van vroeg in de ochtend tot laat in de avond eten wat je maar wilt en wanneer je maar wilt, fantastisch gewoon. Bij ander cruisemaatschappijen (Costa bijv) sluit het buffet regelmatig en na 20:30 kan je er helemaal niet meer terecht maar dat is bij MSC zeker niet het geval. Alles is open, bars, casino en de prachtige winkelstraat. Er is voor iedereen wel iets te doen of niets als je dat wilt. Wij hebben geen excursies geboekt want die zijn gewoon veel te duur, je kan die beter zelf regelen voor een 1/3 van de prijs aan boord, een drankenpakket is wel aan te raden en ook een internet pakket hebben wij erbij genomen. Internet werkte overigens ook prima zij het soms wat langzamer vanwege satelliet internet op zee. Kortom, MSC staat bij ons bovenaan de lijst.

E

Erwin

05-09-2022

0

Dubai

Pluspunt de boot en de hut waren geweldig prima bed en dagelijks brand schoon. Min punten. Communicatie aan boord via mijn msc app ruim onvoldoende. Boeking procedure ongekend slecht. Boek vooral NOOIT je reis zelf wat een puinhoop. De boot 5 sterren de organisatie ZIET DE KLANT NIET STAAN dus 1 ster voor de moeite..

D

De Keijzer

18-01-2022

1

Dec

Slechts georganiseerde cruise welke ik tot nu toe heb meegemaakt. Communicatie is er bijna niet. Eten is goed maar niet wat je normaal op cruiseschip ziet.

N

Nick

01-01-2022

0

Cruise Perzische golf (2018); cruise caraïben (2019); cruise Dubai-Genua (2020)

Drie cruises gedaan met MSC met MSC Seaside in 2019 en MSC Splendida in 2018 en 2020. Beide schepen waren goed onderhouden en schoon. Vriendelijk en behulpzame bemanningsleden, waarvan de meeste 2 of meer talen spreken. Het eten zowel in de buffetrestaurants als in de restaurants was voldoende en goed. Als je in het restaurant van een gang nog een portie wilde, werd hier zonder problemen aan voldaan. De cruises en de bij MSC geboekte excursies voldeden volledig aan de verwachtingen m.u.v. het snorkelen op Sir Bani Yas. Dat viel tegen. Als een excursie door omstandigheden of door gebrek aan belangstelling werd deze gelijk terugbetaald op jouw boordkaard. Bij de cruise in de Perzische golf werd de paspoort aan het begin ingenomen en dat beviel eigenlijk prima. Daardoor kon je probleemloos langs de douane en aan het einde van de cruise werden de paspoorten netjes met de douanestempels van de bezochte landen teruggegeven. Tijdens de cruise van 2020 sloten na Khasab uiteindelijk alle havens vanwege corona. Nog tijdens de cruise kwam MSC al met een, in onze ogen, zeer ruimhartige vergoeding. Zijn zeer tevreden over MSC en hebben onze 4e cruise bij deze rederij geboekt.

J

J.H. Nijboer

15-09-2021

0

Wereldcruise 2019 MSC Magnifica

Deze cruise is ons 29ste cruise die wij reeds deden. Wij hebben kunnen genieten van de eerste Worldcruise in 2019 van de rederij MSC. De boot Magnifica werd voor deze reis speciaal aangepast met een maximum van 2250 passagiers. Normaal kunnen op dit schip meer dan 3000 man aan boord. Wij hadden een balkonkajuit ( Aurea ). Aurea is zijn grote meerprijs niet waard omdat dit schip geen echte Aurearuimte bezit. De zwembaden waren te klein en vaak de temperaturen te laag. Gelukkig geen overlast gehad van de kinderen alhoewel er een 10 tal waren die dus niet naar school konden gaan gedurende de 4 maand durende reis. De kapitein was speciaal aangeduid om deze eerste Worldcruise te ondernemen. Hij was subliem goed. De reis verliep vlekkeloos. De intertainment overdag was heel goed. De shows 's avonds waren subliem. Jammer dat de aanwezige rokerszone zeer slecht gelokaliseerd zijn. Ze storen en stinken iedereen die verplicht waren langs te gaan. De buffetten waren echt lekker met heel veel variaties. Indien men het ongeluk hadden wat later te gaan eten werd je verrast op chaotische toestanden aan de buffetten die enkel veroorzaakt werden door de gasten zelf. Jammer dat ze 's avonds in het restaurant de gasten binnen laten met korte shorts. Dit mag en kan niet. Helaas zien wij dit meer en meer bij de nieuwe generatie en op verschillende rederijen. Op die manier vallen vele de sterren af op een cruiseboot. Wij hebben geluk gehad dat wij 90% prachtig weer hebben gehad gedurende de 116 dagen durende cruise. Een cruise zou normaal een gevoel moeten geven van een betere classereis. Dit gevoel heb ik zowel bij MSC als voordien bij COSTA niet gehad. Er zijn wel betere rederijen maar die zijn dan wel een stuk duurder. Je kunt moeilijk appelen met peren gaan vergelijken. Maar prijs kwaliteit is MSC beter dan Costa. Alle excursies die men besteld op de boot is vrij duur en niet zo denderend. Maar ja wij nemen een taxi of een lokaal vervoermiddel en bezoeken wat wij genoteerd hebben van thuis uit. Ik heb nu vernomen dat de worldcruise van 2020 nogal chaotisch is verlopen , maar ja met die Coronvis19 kon het niet anders. Ik mag wel melden dat onze cruise begon met 2250 opvarenden en die werd beeindigd met 1982 gasten. Er waren enkele overledenen( ouderdom) niet teruggekeerd na een uitstap en meer dan 200 gasten die voortijdig naar hun thuisland zijn gevlogen. Wij waren en zijn tevreden over onze Woldcruise.

B

BRUNO Schol

11-04-2020

0

Cruise van Genua naar Brazilie

Dhr. A.J.M van Dijk. Blériotstraat 37 7395ML Teuge. Teuge, 7 december 2019. Betreft: Onze beleving aan boord van het cruiseschip MSC Fantasia. Reserveringsnummer 33294388P01. Inscheping in Genua (Italië) op 2 november 2019, ontscheping 20 november 2019 in Santos (Brazilië). Geachte medewerker, Wij willen even het volgende onder uw aandacht brengen. Op 2 november 2019 vlogen wij met de KLM naar Milaan. Dat ging prima. Daarna reden wij met een shuttlebus naar Genua, een rit van ruim 2 uur. In het vliegtuig hadden wij omstreeks 10.00 uur een kop koffie gedronken en daarna niets meer. Dat die busrit zo lang duurde wisten wij niet. In de bus was geen druppel water te krijgen of te koop. Om 14.00 uur kwamen wij aan in de terminal van MSC. Een enorm grote hal waar al enkele duizenden mensen stonden. Die hele mensenmassa stond dicht op elkaar gedrukt en verplaatste zich met een snelheid die te vergelijken is met het schuiven van een massa gletsjerijs. Maar in deze hal heerste door die duizenden mensen een andere temperatuur en wij begonnen dorst te krijgen. Voorts was de herrie , het gekakel van duizenden mensen, van een niveau waarbij mijn vrouw en ik elkaar amper konden verstaan. Omdat wij niet wisten wat wij moesten doen, er waren geen aanwijzingen of mededelingen, lukte het ons om door het gedrang heen bij een balie te komen waar een medewerker van MSC stond. Wij vroegen aan hem, uiteraard in het Engels, wat wij moesten doen. Hij gaf ons een kaart met een nummer er op en wees in de richting van die mensenmassa alwaar wij eerder tussen stonden. Dat was het. Het gedrang en de herrie hield aan en na ongeveer een uur zagen wij achter in die hal een x aantal stoelen. Die waren allemaal bezet dus zitten was er niet bij. Die mensenmassa schoof gestaag richting een roltrap en ongeveer 3 uur later konden wij ook met die roltrap naar de 1e verdieping. Daar wachtte ons een nieuwe verrassing. Wéér wachten en wachten. Ondertussen was het 17.00 uur en wij konden nergens in die terminal water vinden of kopen. Die enorme hal had totaal geen voorzieningen voor de inwendige mens. Na de veiligheidscontrole kwamen wij dan uiteindelijk om 18.00 uur bij de loopbrug. Wij hadden dus vier (4) uur op onze benen gestaan te midden van een enorme mensenmassa zonder iets te kunnen drinken. De eerste deceptie was een feit. Toen wij het schip binnen liepen moesten wij ons paspoort afgeven aan een vrouwelijke medewerker van MSC. Paspoort afgeven? Dat doen wij nooit. Die vrouw deelde ons mede dat dat verplicht was. Er ontstond vervolgens een discussie waarbij wij haar meerdere malen duidelijk maakten dat wij ons paspoort nodig hadden zodra wij in een ander land van boord zouden gaan. Het is voor ons het enige officiële document waarmee wij ons in het buitenland kunnen legitimeren. Die vrouw bleef maar hameren op het feit dat ons boordpasje ( het plastic kaartje waarmee je op het schip aankopen kunt doen en waarmee je de hut in komt ) voldoende was om jezelf aan land te legitimeren! De gemoederen liepen hoog op, wij waren moe en uitgedroogd, en achter ons stond nog een lange rij mensen die kribbig werden omdat zij door ons werden opgehouden. Die vrouw beloofde ons toen dat wij ons paspoort terug zouden krijgen op de dag voordat wij de eerste haven in Brazilië zouden aandoen. Dat bleek later een leugen. Wij gaven ons paspoort af want dat hele circus waren wij meer dan zat. Op de dag voordat wij in Salvador aankwamen gingen wij bij de receptie onze paspoorten terugvragen. Daar werd ons te verstaan gegeven dat wij de paspoorten konden ophalen op de dag dat wij zouden aankomen in Salvador en wel om 13.00 uur omdat eerst de havenautoriteiten ( douane ) de paspoorten moest controleren. De andere dag om 13.00 uur stonden wij weer bij de receptie en vroegen wij om ons paspoort. Toen werd door een medewerkster gezegd dat de havenautoriteiten nog met de paspoorten bezig waren. Wederom een leugen want wij hadden in de kamer naast de receptie al gezien dat die formaliteiten al beëindigd waren. Toen werd bij de receptie medegedeeld dat de politie er nog naar moest kijken.! De politie? Die doet aan boord nooit een paspoortcontrole en bovendien hadden wij nog geen politiemedewerker waargenomen. De volgende mededeling van de receptiemedewerker was dat wij maar over een uur terug moesten komen. Omdat wij van boord wilden om Salvador te bezoeken begon bij ons zo langzamerhand het bloed te koken. Een andere medewerker bij de receptie, een man genaamd Felipe Poch, deelde ons mede dat wij ons paspoort niet terug kregen. Dat zou pas gebeuren als wij het schip zouden verlaten om weer naar huis te gaan. Wij vroegen hem om de kapitein te bellen omdat wij met de kapitein, of een andere officier, in gesprek wilden om dit probleem op te lossen. Poch deelde ons mede dat hij dat niet zou doen. De medewerkers van de receptie keken nors en van vriendelijkheid was al helemaal geen sprake. Ze kwamen bij ons eerder over als machtswellustelingen want wij stonden daar bij die balie en na die discussie werden wij door hen volkomen genegeerd. Alsof wij niet bestonden. Wij zagen even later twee officieren in witte pakken voorbij lopen. Wij vroegen aan een van hen waarom wij ons paspoort niet terug kregen en hebben het hele verhaal aan hen nog even kort uitgelegd. Die officier deelde ons mede dat het het beleid van MSC is om paspoorten in te nemen en te houden totdat je weer van boord gaat om naar huis te gaan. Een reden waarom heeft hij niet gegeven. De tijd verstreek en wij besloten om contact op te nemen met Zeetours. Wij werden te woord gestaan door een medewerkster van zeetours genaamd XXXXXXXXXX. Wij hebben haar het hele verhaal verteld aangaande de paspoortaffaire en ook zij vond het maar een vreemde gang van zaken. Zij vond het heel vervelend voor ons maar zij deelde ons mede dat er inderdaad nog cruisemaatschappijen zijn die inderdaad de paspoorten innemen. Terwijl wij aan de lijn bleven nam zij contact op met MSC Nederland. Van die zijde werd haar medegedeeld dat het het beleid van MSC was om paspoorten in te nemen. MSC Nederland zou een E-mail sturen naar het cruiseschip Fantasia om die klacht door te geven. Wij vroegen aan mevr. XXXXXXXX of zij ons ook het telefoonnummer van de ambassade in Nederland kon verstrekken. Dat deed zij en wij namen ook met die ambassade telefonisch contact op. Ook aan die medewerkster het hele verhaal verteld en daar werd bevestigd dat MSC niet gerechtigd was de paspoorten in te nemen. Maar zij kon voor ons verder niets betekenen in de vorm van enige hulp. Wij hebben het hierbij gelaten. Op 17 november 2019, tijdens onze laatste zeedag kregen alle passagiers hun paspoort terug. Dat waren onze belevingen aangaande onze paspoorten. Verder zullen wij ingaan op een aantal belevenissen die bij ons een bijzondere indruk hebben achtergelaten. Een prettige indruk was dat zeker niet. Toen wij op 2 november aan boord waren gingen wij direct naar onze hut. Daar dronken wij direct een aantal glazen water want wij waren uitgedroogd. Wij pakten onze reddingsvesten om deel te nemen aan de ontruimingsoefening. Daarna vertrok het schip met ruim een uur vertraging. De andere morgen was er een brief onder onze deur door geschoven waarin stond dat wij ons moesten melden bij de receptie. Aldaar deelde een medewerkster ons mede dat een van ons niet aanwezig was bij die ontruimingsoefening. Vreemd, onze pasjes waren gescand en ik had er ook nog een foto van gemaakt. Die medewerkster deelde ons mede dat het wel vaker voorkomt dat er dingen misgaan met het scannen. Omdat er in onze hut slechts 1 stoel aanwezig was vroegen wij bij de receptie of wij een 2e stoel konden krijgen of een tweezits bankje. Een van ons moest op het bed gaan zitten want op de grond zitten was geen optie. Wij kregen van die medewerkster te horen dat zou worden bekeken of het mogelijk was een 2e stoel te brengen. Wij hebben die 2e stoel nooit gekregen. In de douche van onze hut was een hoekje alwaar normaal gesproken een doosje tissues zou staan. Dat hoekje was leeg. De man die onze hut zou schoonhouden deelde ons in zeer gebrekkig Engels mede dat die tissues zijn geschrapt vanwege bezuinigingen. De vloerbedekking in onze hut zat vol met vlekken die er kennelijk niet meer uit te halen waren. Op de tweede avond aan boord van het schip werden een aantal belangrijke bemanningsleden aan de passagiers voorgesteld. Dat vond plaats in het theater. Wij gingen ook even kijken. De woordvoerder, een Italiaan, sprak enkele zinnen in het Engels en ging toen over in het Italiaans. Vervolgens werden een voor een een aantal bemanningsleden voorgesteld en als laatste kwam de kapitein op het podium. Zijn naam was Raffaele Laccarino, een Italiaan. Hij sprak de volle zaal toe en daarbij sprak hij een (1) zin in het Engels. Daarna ging hij over in het Italiaans en dat bleef zo. Wij verstonden er geen woord van. De voertaal op zee is Engels maar deze kapitein had dus duidelijk de voorkeur om zijn landgenoten toe te spreken in het Italiaans. De overige nationaliteiten deden er kennelijk niet toe. Wij wilden die avond iets gaan drinken in het zogenoemde Crow’s Nest. Dat is een heerlijke en rustige plek met een prachtig uitzicht van zo’n 180 graden. Maar die was alleen toegankelijk voor jachtclubleden. Dat er onderscheid wordt gemaakt tussen jachtclub leden en niet leden hebben wij niet eerder vernomen of gelezen. Wij vinden dat beschamend en misleidend. In Barcelona wilden wij gebruik maken van de shuttle bus van MSC om vanaf het schip in de stad te komen. Dat kostte 9 euro per persoon. Prima. Maar die bus reed slecht een heel kort stukje naar een plein aan het einde van het havenhoofd en daar moesten wij er weer uit. Dat hadden wij net zo goed kunnen lopen. Bij navraag bleek ons dat het nog anderhalf uur lopen was naar het centrum van de stand. Toen hebben wij maar een taxi genomen. De tv in onze hut is ook een verhaal apart. Wij mogen graag het dagelijkse nieuws in de wereld volgen. Wij hebben zes (6) maal eerder een cruise gemaakt met de Holland Amerika Lijn (HAL) naar vele uithoeken in de wereld en gedurende die cruises konden wij dag en nacht het wereldnieuws op de tv blijven volgen. CNN, BBC, Duitse zenders etc. Het was er allemaal. Het viel ons op dat na het passeren van de Straat van Gibraltar van de 36 kanalen er 24 waren weggevallen. Er was te lezen dat de satellietverbinding was weggevallen. Het enige wat nog wel werd uitgezonden waren 6 kanalen met reclame voor MSC, op 4 kanalen eenzelfde videofilm en de overige kanalen waren voorzien van info over een ontruiming en andere info. Wij waren dus verstoken van nieuwsuitzendingen. Bij navraag bij de receptie werd ons medegedeeld dat er problemen waren met de satellietverbinding. Wij vonden dat hoogst merkwaardig. Wij hebben gedurende de rest van de cruise geen nieuws meer kunnen volgen. Toen wij nabij Brazilië kwamen was er een (1) Braziliaanse nieuwszender maar daar verstonden wij uiteraard niets van. Wij hebben de indruk dat MSC geen problemen had met de satellietverbinding maar dat het een bezuinigingsmaatregel is voor wat betreft de kosten voor een signaal verbinding. Mensen die via internet het nieuws (of iets anders ) wilden volgen moesten een duur internetpakket kopen voor een x aantal Mb’s. Het buffetrestaurant was een restaurant gesitueerd aan de achterzijde op dek 14, zowel aan stuurboord als aan bakboordzijde. Alle etenswaren waren uitgestald in vitrines en op het eerste gezicht leek er voldoende keuze. Het was vreemd dat borden, bestek, het beleg, de broodjes, de boter etc. ver uit elkaar te vinden waren. Je had al een aardige wandeling achter de rug voordat je een maaltijd bij elkaar gesprokkeld had. De eerste keer dat wij daar zaten viel het ons direct op dat bij opening van het middagbuffet om 13.00 uur ( met warme maaltijden) vele honderden mensen binnen kwamen. Naar onze schatting waren circa 80% van de passagiers Italianen. Die mensen stortten zich als hongerige hyena’s op de aangeboden voedingswaren, schepten hun borden vol alsof ze een week niet hadden gegeten, gingen aan tafel zitten en brak er een kakofonie uit waarbij de decibellen dusdanig toenamen dat mijn vrouw en ik elkaar nog nauwelijks konden verstaan. De gebarentaal zijn wij niet machtig. Daar waren wij drie dagen getuigen van, maar wij vonden het een dermate genante vertoning dat wij ons tussen 13.00 en 17.00 uur niet meer in het buffetrestaurant hebben laten zien. Wij hebben in dat restaurant niet eenmaal warm gegeten. Ja wij namen wel een aantal dagen deel aan de avondmaaltijd maar alles wat werd aangeboden was lauw. De kwaliteit van het eten was matig tot slecht. Het smaakte allemaal flauw en om maar een paar voorbeelden te noemen: de groente was schaars en bijna koud, de pizza’s waren dun, zeer slap en heel mager belegd en niet lekker. Wij noemen dat maagvulling. De hamburgers waren al zeer ruim voor opening neergelegd en ook die waren lauw en smakeloos. De vleeswaren waren meestal schaars en kwalitatief matig van smaak. De sla zag er ook niet altijd fris uit. Ik heb er een foto van gemaakt en dan kun je duidelijk zien dat van die sla de houdbaarheidsdatum al was verstreken. Er werden drie soorten pasta’s aangeboden. Die pasta’s waren alle drie even taai en de smaak was hetzelfde omdat over alle pasta’s dezelfde tomatensaus was aangebracht. Het gesneden fruit zoals meloen, ananas etc. zag er lekker uit maar dat was het niet. Het was vaak hard en nog niet rijp. Wat ons in de loop van de cruise opviel was dat in dat restaurant elke dag hetzelfde werd aangeboden. Van enige variatie was nagenoeg geen sprake. En dat 18 dagen lang. Tijdens de opening van het buffetrestaurant liepen medewerksters van de barservice rond. Hun taak was om op aanvraag betaalde drankjes te komen brengen. Van een vriendelijke blik was geen sprake. Eerder sjacherijnig. Wij zagen dat die dames gekleed waren in een korte broek en zij hadden en petje op. Enkelen van hen waren zéér corpulent. Toen een van deze dames langs ons tafeltje kuierde en zij zich een kwart slag omdraaide had ik direct geen trek meer. Wij gunnen alle vrouwen in de wereld een baan maar representatief voor MSC was dit zeker niet. Veel vuile vaat bleef te lang op de tafels staan. Die dames liepen er straal voorbij want het was kennelijk niet hun taak om dat op te ruimen. Op een ochtend gingen wij er ontbijten. Wij hadden een tafeltje gevonden en toen ik naar een koffieautomaat liep zag ik dat alle mokken op waren. Ik liep naar een andere koffieautomaat, zo’n 40 meter verderop, maar ook daar waren alle mokken op. Ik liep weer terug en zag twee medewerkers van dat restaurant bij die automaat staan. Een van hen vulde een thermoskan met koffie. Ik sprak hem aan en zei tegen hem dat de mokken hier ( en dat zag hij zelf ook ) en bij die andere automaat op waren. Hij wees in de richting van de andere zijde van het schip ( bakboordzijde) en zei tegen mij dat daar misschien nog wel mokken te vinden waren. Er kwam langzaam stoom uit mijn oren maar ik kon mij beheersen en liep weer terug naar ons tafeltje. De koffieautomaten aldaar waren niet hetzelfde afgesteld. De ene automaat schonk lauwe koffie, de andere bittere, weer een andere schonk een halve mok en weer een andere schonk veel te veel koffie waarbij de koffie ruim over de rand van de mok stroomde. En dat 18 dagen lang. Enig toezicht hierop was er dus niet. Voorts waren veel koffiemokken niet schoon en zat er nog een vieze bruine rand van binnen. Ook het bestek wat in een servet was gewikkeld was soms nog voorzien van etensresten. Mannen in witte pakken waren in dat restaurant kennelijk de ‘cheffies’. Het viel ons geregeld op dat die cheffies elkaar opzochten voor een gemoedelijk praatje. Prima, maar aan toezicht op het wel en wee in het buffetrestaurant ontbrak het naar onze mening veel te vaak. Wij gingen ook geregeld eten in de zogenoemde Dining Room. Wij hadden bij de boeking van deze cruise aangegeven een tweepersoons tafeltje te willen voor de zitting van 19.00 uur want dat bleek mogelijk te zijn. Maar in dat restaurant waren er helemaal geen tweepersoons tafeltjes. Wij zaten aan een zes persoon tafeltje en die tafel was voor ons gedurende de cruise gereserveerd. Het eten in dit restaurant was kwalitatief heel wisselend. Wat ons wel elke dag verbaasde was het feit dat je bij het hoofdmenu weinig tot geen groente kreeg. Om maar een paar voorbeelden te noemen: ik bestelde souvlaki en dat bestond uit 2 saté stokjes met op elk stokje 3 stukjes vlees. Meer lag er niet op het bord. Dat vlees was zo taai dat het niet te snijden en zeker niet te eten was. Vijf van de zes tafelgenoten gaven het weer retour aan de ober. Een andere keer bestelde ik een steak. Op mijn bord lag een steak van 4 mm dun met daaronder 5 stukjes patat friet. Dat was het. Die steak was smakeloos en zo taai als een lederen lap en dat is niet overdreven. Ook die ging dus weer retour keuken. Om het hierbij te laten vermelden wij nog wel even dat de porties zeer karig waren en weinig smaakvol. Water werd er niet geschonken, je kon er wel een fles water kopen ( uiteraard ook andere dranken ). Het was dus zeker geen feestje om in de Dining Room te gaan eten. Dat was bij de HAL wel anders. Wij mogen graag aan boord van een cruiseschip gebruik maken van de zwembaden en de whirpools. Tijdens de eerste 7 dagen aan boord bemerkten wij dat het water van de drie zwembaden koud was en bleef. Er was geen mens in het water te vinden. Het water van de whirpools was lauw. Het viel ons op dat elke dag, de gehele dag, een zogenoemde security medewerker bij het zwembad zat. Dus bij elk zwembad een medewerker. Die mensen moesten toezicht houden indien mensen aan het zwemmen waren, maar er lag geen mens in het water. Vreemd. Na die eerste week hebben wij bij de receptie melding gemaakt van het feit dat de temperatuur van het zwembadwater wel geschikt was voor pinguïns maar niet voor mensen en dat het water in de whirpools erg lauw was. Die medewerker gaf de klacht door aan de betreffen afdeling. Twee dagen later waren de zwembaden plots wel druk bezet met mensen. De temperatuur van het water was aangenaam, zo ook van de whirpools. Ons inziens kan de temperatuur van het zwembadwater toch uitgelezen worden in de centrale regelkamer nabij de machinekamer. Waar is het initiatief om dat even te controleren? Op de niet overdekte buitendekken stonden vele honderden ligstoelen. Het aantal gewone stoelen was beperkt tot ongeveer 25. Deze stonden met tafeltjes nabij een buitenbar en dat was de rokershoek. Wij zitten graag in de zon op een stoel om te genieten van de zon, het uitzicht en met een goed boek. Dat was alleen mogelijk als er twee stoelen vrijkwamen bij de rokers. Wij roken niet en wij hadden geen behoefde aan een rooklucht in plaats van een zeelucht. Op een ligstoel kun je niet zitten en liggend lezen is geen optie. Op het schip zijn twee bibliotheken. Wij hebben er een (1) gevonden en die was klein met slechts 6 stoelen. Een bieb met een klein assortiment boeken en oude kranten voor 3000 passagiers. Uit de speakers in het plafond kwam muziek. Bij navraag bleek de andere bibliotheek gesitueerd te zijn in het deel van jachtclubleden dus daar konden wij niet bijkomen. Tijdens de cruise werd 4 maal de tijd verzet omdat wij in een andere tijdzone kwamen. Op het cruiseschip gingen wij op zoek naar een klok met de juiste scheepstijd. Nergens konden wij een klok vinden en nabij de receptie was er ook geen klok of een tv scherm met scheepsinfo en de scheepstijd. Er hingen her en der wel tv schermen maar daarop was alleen reclame te zien van MSC. Wij informeerden bij een receptioniste waar wij een klok konden vinden met de juiste scheepstijd. Zij wist het niet en vroeg het aan een collega. Die antwoordde dat er een klok hing op dek 7 nabij de tenders, dus buiten.! Komt dan niemand bij MSC op het idee om bij de receptie, alwaar dagelijks heel veel mensen langs lopen, een klok op te hangen.? Elke dag, op gezette tijden, was er bij het centrale zwembad, alwaar een podium was gesitueerd met enorme speakerboxen, het nodige entertainment. Wanneer dat feest begon werd het zwembadwater bijna een golfslagbad als gevolg van het enorme aantal decibellen wat uit die speakerboxen kwam. Rond dat tijdstip gingen wij dus weer op zoek naar een van de, overigens zeer schaarse, rustige plekjes. Halverwege de cruise controleerden wij weer even onze uitgaven ( de rekening ) aan boord. Dat konden wij zien op de tv in onze hut. Prima geregeld. Wij zagen toen dat er 2x een bedrag was bijgeschreven van 180 euro, zijnde de service charge. Voorts was er 2x1 euro bijgeschreven die zou worden gedoneerd aan Unicef. Onze verbazing was groot. Halverwege de cruise werd het volledige bedrag aan service charge al bijgeschreven. Wanneer je aan land in een willekeurig restaurant van een driegangen diner geniet krijg je halverwege je diner toch ook niet gelijk de rekening. Het begrip service charge was ons bekend en daar hebben wij normaal gesproken geen bezwaar tegen. Maar nu gingen wij bij de receptie even informeren wanneer wij de service charge konden wijzigen. De medewerkster overhandigde ons een blanco velletje van het formaat A4. Wij moesten daarop aangeven waarom wij de service charge wilden wijzigen en wat wij dan wel wilden betalen. Ja je valt op dat schip van de ene verbazing in de andere. Wij deelden haar mede dat wij wel een E-mail naar MSC zouden sturen zodra wij weer thuis waren. Zij veranderde toen op haar computerscherm de service charge naar 0 euro. Toen deelden wij haar mede dat wij Unicef een prima organisatie vinden maar dat MSC, zonder onze toestemming, niet gemachtigd is om van ons 2 euro in te houden. Wij doneren aan veel goede doelen waaronder ook aan Unicef maar dat doen wij wanneer wij dat willen en bepalen zelf het bedrag van deze donatie. Nu doneert MSC grofweg 3000 x 1 euro ( van deze cruise ) aan Unicef maar feitelijk is dat geld afkomstig van de passagiers. Wij vroegen die medewerkster het bedrag te schrappen hetgeen zij ook deed. In Iilha Grande ( Brazilie ) zouden wij met een tender aan land gaan. Wij moesten ons verzamelen in een hele grote ruimte en kregen daar een kaartje met een nummer er op. Na een tijdje werd ons nummer, en ook twee andere nummers, omgeroepen en konden wij ons richting de tender begeven. Nou dat was weer een complete chaos. Wij stonden direct weer in de gangen in de file en hadden nog een lange weg te gaan richting de tender. Het duurde bijna een half uur voordat wij de tender in konden stappen. Nee op dat schip verliep bijna niets gestructureerd en communiceren blijkt kennelijk ook lastig te zijn. In Rio de Janeiro gingen wij van boord voor een excursie. Wij moesten een hele lange weg langs de kade lopen. De gids ging ons voor maar keek geen enkele keer om of iedereen het wel kon bijhouden. Wij kwamen in een hele grote hal waar wij dan eindelijk in de bus konden stappen. De gelopen afstand was op mijn gps iets meer dan 1 km. Mensen die een beetje slecht ter been waren liepen terecht te mopperen want die bussen hadden ons gemakkelijk nabij het schip kunnen ophalen. Na die excursie moesten wij weer dezelfde weg teruglopen maar toen in de regen. Toen wij op 20 november in Santos van boord wilden gaan om weer huiswaarts te keren werd ik tegen gehouden bij de beveiliging. Mijn vrouw niet. Ik werd door die beveiliger gesommeerd om mij te melden bij de receptie maar op de vraag waarom kon hij geen antwoord geven. Mijn vrouw stond toen al op de kade maar kwam weer terug aan boord. Wij worstelden ons door de gangen en tegen de stroom mensen in richting de receptie. Daar deelde een medewerkster ons mede dat wij de boordrekening nog moesten betalen. Boordrekening betalen? Wij deelden haar mede dat wij al lang geleden via internet aan MSC alle gegevens hadden verstrekt waar MSC om vroeg, inclusief de gegevens van onze creditcard. MSC kon dus de rekening zonder problemen innen. Maar die medewerkster deelde ons mede dat MSC werkte met twee gescheiden systemen. Die creditcardgegevens waar MSC ons om had gevraagd waren niet bedoeld voor het innen van de rekening. Dat moesten wij doen bij een zuil die nabij de receptie stond. Bij die zuil stond een medewerkster die nog veel andere passagiers hielp om de betaling te voldoen. Wij vonden dit maar een vreemde gang van zaken en betaalden met onze bankpas want met de creditcard werkte het niet. Toen wij dan eindelijk weer op de wal stonden waren wij blij en verheugd dat wij van het schip af waren en huiswaarts keerden. Onze indruk van de MSC Fantasia en zijn bemanning willen wij als volgt samenvatten. Het schip is één grote varende bar, behangen met spiegels en enorm veel blingbling. Alles is geënt op het zoveel mogelijk verkopen van drank en die drank is erg duur. De bemanning is niet vriendelijk, niet behulpzaam en soms arrogant. Je bent voor hen geen gast maar een last. Wij gaan NOOIT meer mee met MSC. Familie van Dijk-Daemen uit Teuge.

A

A.J.M van Dijk

07-12-2019

0

cruise 3 nov t/m 20 nov Marseille naar Santos Brazilië

+++ Het schip de "Fantasia" is groot, mooi en schoon, het eten is goed zeker in de restaurants. Personeel vriendelijk, de cabin met balkon is goed en een must voor een lange tocht op zee. De prijs is laag in verhoudingen daar kies je voor ---- Vreselijk veel mensen en dus overal lang wachten 3 u voor het inschepen in de rij, voor ontbijt wachten in de rij, voor excursies wachten in de rij, het cafetaria is erg, erg druk en dus wachten op een plaatsje. Enterteenment erg matig 4 avonden dezelfde artiesten met een anderpakje aan. MSC aanraden ? nee tenzij je het overal voor wachten voor lief neemt

J

J. Michielsen

26-11-2019

0

Cruisewinkel

MSC meraviglia.. 4 uur over gedaan voordat we aan boord waren. Lange wachtrij bij de receptie en slecht geholpen. Buffetrestaurant zeer rumoerig en elke dag gelijk. Erg koud binnen. Slechte algemene informatie verstrekking. Eten in theater en a la carte slechte kwaliteit. Maar 2 leuke havens aangedaan. Van boord gaan zeer vroeg of laat.

I

Ieke Dusseljee

21-11-2019

0

Internet

Internet tijdens cruise werkte niet goed Slechte behandeling guest service Verkeerde adviezen Bakken geld gekost en amper internet gehad Geldklopperij Uitermate slechte aervice

M

Marie

17-08-2019

0