TomTom

7.1

Bestellen

4

Service

5.6

Prijs

6.2

Levering

35.6%

Zou hier weer kopen

TomTom

‘Probeer om te keren. Probeer om te keren. Probeer om te keren. Herberekenen. Herberekenen. Herberekenen.’ Gèk kun je ervan worden, maar tegenwoordig is navigatieapparatuur wel wat beter dan dit. TomTom is altijd één van de aanvoerders geweest in de navigatiemarkt, maar wat zegt dat nou helemaal? Is TomTom zo goed als je zou kunnen verwachten van een marktleider, of valt het tegen en raadt hij je toch nog te vaak alleen maar aan om om te keren waar dat niet kan? Lees hier de reviews van anderen en kom erachter of je wel of niet een TomTom zou moeten aanschaffen om de weg te weten.


Over TomTom

In de jaren dat mobiele telefoons nog de omvang en het gewicht van een koelkast hadden, bijna niemand een emailadres had of daar zelfs maar van had gehoord en al helemaal ver voor de tijd dat haast iedereen standaard voorzien was van navigatie in zijn auto, begon de geschiedenis van TomTom: in 1991 begonnen Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen met lichtgewicht commerciële applicaties voor particulieren, zoals woordenboeken, spelletjes en routeplanners. Het bleek een gat in de markt en het bedrijf groeide mee met de explosieve handheldmarkt. In 2001 kreeg het bedrijf de naam TomTom en kwam de TomTom Navigator op de markt, een mobiel autonavigatiesysteem. Een doorslaand succes. Er volgde veel meer. TomTom Go, een standalone autonavigatieapparaat, kwam in 2004, evenals TomTom Mobile, de toepassing op smartphones. Tegenwoordig werkt TomTom samen met vele bedrijven, zo nam het de research afdeling van Siemens in Eindhoven over en levert aan en met grote namen als Renault, Apple (TomTom op de iPhone), Nokia en Google. Door iLocal, gespecialiseerd in bedrijfslocaties, over te nemen kon TomTom zonder Google een uitgebreide zoekfunctie in locaties aanbieden. Inmiddels heeft zelfs John de Mol een aandeel in TomTom, onder andere om nieuwe navigatieconcepten te ontwikkelen. Over een mogelijke samenwerking met bedrijven als Amazon, Uber en Facebook wordt druk gespeculeerd. Er ligt dus nog veel in het verschiet voor TomTom.

Tomtom go 5S getest door de consumentenbond.


Diensten van TomTom

TomTom biedt veel verschillende apparaten aan. Klanten kunnen onder andere kiezen voor een grote of klein scherm (veel overzicht of juist handig mee te nemen), snellere of langzamere processor (met natuurlijk een prijsverschil) en beperkte of grote dekking (kies bijvoorbeeld voor West-Europa of juist Wereldwijd voor de globetrotter). TomTom kan geïntegreerd zijn in je auto, bijvoorbeeld als je een Renault Carminat, een Fiat Blue&Me of een Toyota TNS400 rijdt. Verkeersinformatie (‘Traffic’) houdt bij waar files zijn of tijdelijke wegwerkzaamheden, waar je dan dus bijtijds omheen kunt rijden. Maar TomTom is tegenwoordig niet meer alleen voor auto’s; je kunt ook sporten met een TomTom Sports Watch (zo weet je ook weer hoe je terug moet rennen) en de TomTom Bandit sportcamera (cool als je bijvoorbeeld gaat zweefvliegen en alles vanaf je hoofd wordt gefilmd).


Klachten over TomTom

Via de website tomtom.com kun je een antwoord vinden op tal van problemen die zich kunnen voordoen met een apparaat van TomTom. Kom je er niet hoe MyDrive Connect werkt, dan kun je daar gemakkelijk achter komen via de online vraagbaak. Ook vind je hier je accountgegevens, jouw eerder gestelde vragen, reparaties, bestellingen en berichten. Kaartfouten kunnen hier gemeld worden. Wil je gewoon met iemand praten over je problemen, dan kun je hier ook een telefoonnummer vinden.


Wat vind jij van TomTom? Laat hier je mening achter!


Is TomTom zo goed als je zou kunnen verwachten van een marktleider, of valt het tegen? Lees ervaringen bij NederlandReview

Beoordelingen, klachten, ervaringen en reviews

Lees hier onafhankelijke reviews, klachten en ervaringen. Wees op de hoogte waar u uw aankoop kunt doen of beoordeel zelf een winkel waar u een (online) aankoop heeft gedaan. Zo bepaalt tegenwoordig heel Nederland zelf welke winkels slecht en goed zijn!

Schrijf zelf een review

Schrijf hier een review over het bedrijf, de producten en/of diensten. Gebruik max zo’n 500 karakters

Gelieve eerst in te loggen

Bestellen

starstarstarstarstar

Service

starstarstarstarstar

Prijs

starstarstarstarstar

Levering

starstarstarstarstar

Zou hier weer kopen

Totaal

10

Alle reviews (45)

speedcamera

14-4-2023 speedcamera update gekocht en nu al weer een heletijd ofline kan gebeuren denk ik dan maar contact met klantenservice is een onmogelijkheid en een gigantische iritatie, maar tomtom mydrive gaf aan dat ik moest updaten voor 24,49 dus korting kreeg echter abb liep nog maar 4 maanden toch maar gedaan en evengoed geen update. en contact met tomtom krijgen is vrijwel onmogelijk

W

Willems

10-08-2023

0forum

TomTom SDcard versie 10.45

Een paar jaar geleden een nieuwe SD card versie 10.45 gekocht bij de lokale Renault Dealer. Dit voor mijn Renault Captur navigatie. Het lijkt goed te werken, maar een nieuwe weg met brug in de stad is ruim 2 jaar geleden open gesteld. De weg (Dokwerker) staat er a; wel op maar is "naamloos". De Dokbrug staat nog steeds niet geïnstalleerd. Dus hoe betrouwbaar is de navigatie nog? Voor de jaarlijkse update van R-Link betaal je wel 50 Euro. Dus nu niet meer updaten, maar een houder voor de smartphone gekocht en Google Maps gebruiken.

F

Frank van Kuyk

17-07-2023

0forum

tom tom

levenslang gratis updates is NIET levens lang

L

ludwig theuws

22-06-2023

0forum

TomTom Essential 6 (model 4PBN60)

Ik gebruik al jaren een tomtom. Behalve dat het update proces soms problematisch was, werkten de apparaten veelal tot tevredenheid. Ik gebruik hem voornamelijk voor routes en om de wegsnelheid te tonen. Onlangs besloten om een nieuwe te kopen. Dat werd de TomTom essental 6, gekocht bij Mediamarkt voor 200 Euro. Na installatie en het kiezen van de gewenste stem, werkte de stembesturing niet. Apparaat teruggebracht en een nieuwe gekregen. Zelfde probleem. Toen maar de automatisch ingestelde mannelijk stem laten staan en dat werkte tijdens een route. Poosje later opnieuw de gewenste vrouwelijke stem gekozen en wonderbaarlijk toen werkte die ook. Behalve dan dat elke nieuwe route wordt ingeleid door de mannelijke stem en daarna pas overschakelt naar de gewenste stem. Tweede probleem met dit apparaat is dat als ik ergens naar toe ga, de motor uitzet en daarna weer vaan, het apparaat automatisch ervan uitga dat ik naar huis wil. Route naar huis wordt dan volkomen automatisch gestart en moet ik handmatig uitzetten. Derde probleem is dat de wegsnelheid gewoon verdwijnt en pas terugkomt als ik e.o.a. handeling verricht. Vierde probleem is dat de kortste route instelling in een stad niet werkt. Gekozen wordt voor autoluwe wegen en kan binnen een stad soms wel leiden tot een dubbele tijd. Andere functies nog niet uitgeprobeerd. Feit is dat ik het vertrouwen in het apparaat kwijt ben en ik me steeds meer ga ergeren aan het feit dat ik elke keer weer een route moet cancelen. Dat elke keer de snelheidsindicatie verdwijnt etc. Er komt een moment dat ik maar een ander apparaat ga kopen van een andere leverancier. PS. Er is niets mis met Mediamarkt. Mijn probleem betreft gewoon het apparaat.

M

Mario van Eck

12-12-2022

0forum

TomTom Go Classic

Als vervanging van mijn vorige, zoekgeraakte TomTom kocht ik een nieuwe TomTom Go Classic. Een goede en duidelijke handleiding zat niet bij het apparaat bijgesloten. Dit moest ik maar van een website plukken (erg "handig" als je met je apparaat en je computer bezig bent om e.e.a. te installeren en te updaten en tegelijk je computer ook weer nodig hebt om naar de instructies op de website te kijken). Een vouwblad met enkele tekeningen zat wel in de verpakking, maar zonder schriftelijke/woordelijke toelichting ; zo was het mij niet duidelijk hoe je de houder nu daadwerkelijk moest vastzetten in je auto ; dit heb ik gelukkig nog via een You Tube filmpje kunnen achterhalen. Ik ondervond vooral problemen bij het binnenhalen van updates. Ik had al een 'account' bij TomTom, maar bij mijn oude apparaat kon ik na het aansluiten op de computer alles via het toetsenbord van mijn computer uitvoeren en bij dit nieuwe apparaat moest ik, na het inloggen via de computer, de rest via het toetsenscherm van de TomTom uitvoeren en daar opnieuw inloggen. Ik kreeg dit niet voor elkaar, daar ik een 'sterk' wachtwoord had, met o.a. ook hoofdletters en leestekens, en ik deze niet op mijn TomTom scherm kon vinden. De 'ondersteuning' van TomTom die ik had opgezocht om mijn problemen te verhelpen vind ik kortweg gezegd WAARDELOOS. Ik had nog een tel nr. maar kreeg slechts een receptie- of callcenter medewerker aan de lijn die mij niet kon helpen en mij vertelde dat mijn probleem zou worden doorgegeven en dat ik hierover een e-mail zou ontvangen. Om een lang verhaal kort te maken : ik heb verschillende e-mails gehad, vermoedelijk van e.o.a. antwoordautomaat, (zonder dat ik eens met een fysiek persoon in contact kwam die ook daadwerkelijk specifieke hulp bood), met daarin een paar linkjes naar de website (een moderne dooddoener : 'kijk maar op onze website en je bekijkt het maar en je redt je er maar mee'). En na afloop komt er steeds weer een geautomatiseerd antwoord of je probleem al opgelost is (niet dus). Van ellende heb ik maar eens geprobeerd om mijn wachtwoord te versimpelen. Nadien kreeg ik geen foutmelding meer bij het inloggen. Zoals gezegd : ik vind de 'ondersteuning' zeer slecht. Heel jammer dat een bedrijf als TomTom zich hiermee in mijn ogen alleen maar slechte reclame voor zichzelf maakt. Mocht ik weer eens een nieuw navigatieapparaat nodig hebben, dan voor mij geen TomTom meer.

J

Jan Wagenaar

15-06-2022

0forum

TomTom Go 600

Mijn systeem had een update nodig, deze is binnen 3 minuten gekocht. Alleen het updaten duurt een dag of 3. Helpdesk niet bereikbaar, dus zelf internet afstruinen naar de oplossing voor deze problemen. Systeem werkt goed, alleen de service van TOMTOM is allerbelabberdst. Het is niet te geloven dat ze hier mee wegkomen. mijn volgende systeem zal in ieder geval nooit meer een Tom Tom worden.

A

appie

30-05-2022

0forum

Tomtom 6250

Een geweldig apparaat dat ik al jaren gebruik, maar als er eenmaal een storing optreed en je om hulp vraagt, hopeloos. Je kunt alleen maar via chat contact zoeken met Tomtom. Vreselijk is dat, het probleem wordt maar niet opgelost, steeds weer krijg je een gebruiksaanwijzing om het zelf op te lossen. Iemand spreken is er niet meer bij. Dat is het slechtste wat ik ervaren heb. Zolang het Tomtom systeem werkt heb ik niets te klagen, het zijn de beste, tot er storing komt.

H

Hans

13-05-2022

0forum

GO 5200

Ook na de laatste updates zijn de Franse kaarten nog niet erg bij de tijd. Al enkele jaren ga ik naar Ibis budget Mâcon Crèche op weg naar zuid Frankrijk. Tegenover een Buffalo Grill. Op Google maps allang te vinden, maar op de kaart van TomTom nog altijd een grijs gebied. Slechte zaak.

J

Johan Adema

12-05-2022

0forum

Go Premium

Enkele dagen geleden besteld, betaald en zou binnen 2 dagen geleverd worden. Gisteren contact opgenomen met hun, geen antwoord. Vandaag op veschillende internet pagina's telefoonnummers van hun gevonden, niet eens een beltoon. Zal ik nog eens een TomTom aanschaffen? Yeah, sure, maar NOOIT meer via hun website. Gewoon waardeloos en ik vraag me dan af of die site er enkel voor de show is. Klantvriendelijkheid is ver te zoeken>. BTW.. de telefoonnummers: +31207575191 en +31207575000

P

Patrick

28-04-2022

0forum

Tomtom go camper

Wat een vreselijke klantenservice,dit is bij Garmin beter Ik heb enige dagen geleden gechat met Kuldeep Dimble onder referentie 1459657,deze belachelijke naam beloofd van alles maar er komt niets van. Er zijn meerdere mensen die een TOMTOM GO CAMPER hebben gekocht doordat hier campercontact camperplaatsen/campings van NKC op staat als Poi. Na de laatse update zijn ze geheel verdwenen,daar ANWB,ACSI,ADAC en eigen geistalleerde poi's er nog netjes opstaan. Men zou me terug mailen ....gebeurt natuurlijk niet. Heb er dan ook geen goed woord voor over. Duur betalen en niet een klein stukje service in de vorm van een antwoord. Het is bijna onmogelijk om met iemand te chatten of te mailen.GEEN AANRADER OM TOMTOM TE KOPEN! 1 ster is nog te veel

H

H Karsijns

22-03-2022

0forum

2 burger menu

Brutaal aan de telefoon, duurde bijna 2 uur. Laatste keer dat ik daar bestel

R

Rob

29-01-2022

0forum

750 GO

regelmatig update flitsers ok maar werkt niet tijdens het rijden gisteren nieuwe update rij vandaag meer dan 50 flitsers voorbij toestel reageert niet geen melding

R

Rudi Neven

20-01-2022

0forum

S 60

Uitstekend systeem. Totaal niets op aan te merken behalve de satelliet connectie die snel uitvalt. Net een T Roc gekocht met een navigatie dat het totaal niet doet ! Dus val ik terug op Tom Tom die ik met wat paperclips en elastieke bandjes via ventilatie grills ophang. Iemand enig idee hoe de output van Tom Tom op het scherm van de VW te krijgen is. Overigens schande voor VW dat ze nog niet in de buurt van Tom Tom kunnen komen waarmee ze n.b. mee samenwerken !! Treurige zaak zeker daar VW met Tom Tom samenwerkt.

P

Peter van Boxtel

06-01-2022

0forum

TomTom Start20

Uitstekend apparaat, eind 2014 gekocht bij de ANWB, inclusief gratis updates (kaarten én flitsers, en eenmalig flitsers West-Europa) gedurende de levensduur van het apparaat. Wordt blijkbaar niet langer ondersteund, maar bij de laatste updates (werkt waarschijnlijk ook niet meer, want al weken dezelfde!) zijn ook mijn flitsers verdwenen. TomTom reageert niet op mails, inloggen of zelfs nieuw wachtwoord aanvragen lukt niet. Dus chatten met een medewerker is onmogelijk. Oftewel: geen enkele service meer. En "natuurlijk" geeft verkoper ANWB ook niet thuis, die vinden het mijn probleem.

J

J.C. Sampiemon

17-11-2021

0forum

Go expert, truck

Zie vele negatieve ervaringen in de review En: ik heb betaald, 449 euro, maar niets geleverd Onbereikbaar zoals verwacht worden Ik schakel juridische hulp in, ben er godzijdank voor verzekerd

H

H boekholtz

12-11-2021

0forum

Auto

Navigatie in de auto iOS echt waardeloos. 2 keer via een gigantische omweg door Oostenrijk via dorpjes enz. Vaak altijd ze de wegen verkeerd. Ondanks dat het in mijn auto zit pak ik Google maps

C

C. Nora

09-10-2021

0forum

Tomtom go 50

Updaten duurt al meer dan 24 uur. Stuurt je soms over onverklasrbare wegen. Voor mij geen TT meer.

H

Harry Jongenelen

01-10-2021

0forum

TT Rider 500

Na een duidelijk geformuleerde vraag kreeg ik nauwelijks ter zake doende opdrachten om 'het probleem' om te lossen, terwijl ik slechts een vraag had. Naar mijn vraag werd niet ge luisterd, bovendien had ik sterk de indruk dat mijn vraag via een of andere vertaalcomputer (India) beantwoord werd. Puur slecht. Toen het 'te moeilijk werd', adviseerde men mij het apparaat op te sturen voor reparatie, terwijl het apparaat in kwestie slechts twee maanden oud was, en afgezien van mijn vraag, geen gebreken vertoonde. Nogmaals, puur slecht.

J

J.C. van Rijsewijk

10-09-2021

0forum

nog geen wacht op Discover 6'' of Prenium 6''

Al vroeg heb ik een TomTom aangekocht ( XXL Classic ). Mijn tweede was een G500. Nog altijd tevreden over service. Nu ben ik geschikt om een nieuwe TomTom aan te schaffen. Tot mijn verbijstering merk ik op de site, voor mij, een onduidelijke keuze die ik kan maken. Discover (1 jaar live flitsers) NIEUW 1 jaar live informatie over brandstofprijzen NIEUW 1 jaar live informatie over parkeermogelijkheden) 6 inch ? - past het op de magneet bevestigingslader G500 ? Kosten achteraf !! Prenium Updates via Wi-Fi® Inclusief wereldkaarten en verkeersupdates Verkeersinfo en waarschuwingen voor flitsers via geïntegreerde SIM (eventuele kosten SIM kaart ??) Handsfree bellen en persoonlijke routes Bij aankoop: via chat of e-mail op help.tomtom.com Dat is wat ik noem geen service, hebben ze jullie telefooncentrale uit dienst gesteld ? Is er met de fusie en ander filosofie? Wat ik hierover kan zeggen doe zo voort en je hebt geen klanten meer, of een beetje via de resellers. Zou u nogmaals kopen bij: Geen idee ( keuze is bij jullie : ja of neen)

G

GIno RIcquier

30-08-2021

0forum

Tomtom go basic 6 lifetime

Bij de eerst vakantie/ gebruik vast gelopen . resseten lukt niet tomtom geet niet thuis. Erg jammer dit toestel koste 166 euro. Tomtom Amsterdam geweest ook deze konden niet helpen is geen service punt deze zit namelijk in India . Zeg het maar voor mij nooit meer een tomtom. Totaal niet klant gericht je kan er overal eentje kopen maar als er wat aan mankeert geen gehoor er word totaal niet op mijn mailberichten gereageerd. Dit zijn allemaal nette geschreven bericht geen lelijke woorden of opmerkingen maar er word niet gereageerd door tomtom.

W

Wilbert Wittebrood

05-08-2021

0forum