Waarom negatieve reviews delen een goed idee is

NederlandReview is opgericht om reviews van klanten te delen. Ervaringen van eerdere klanten helpen nieuwe klanten immers een goede keuze maken. Dus laten we elkaar helpen!

Daarom is het belangrijk dat mensen hun ervaringen delen in reviews. Of die ervaringen nu positief of negatief zijn: alle ervaringen zijn welkom! Eerder schreven we een blog over waarom het een goed idee is om positieve reviews te delen. Dat roept natuurlijk de vraag op waarom je ook een negatieve ervaring zou willen delen.

Waarom zou ik een negatieve ervaring delen in een review?

Helaas maken we het allemaal wel eens mee. Je hebt bijvoorbeeld een stofzuiger in een webshop gekocht, maar die wordt veel later geleverd dan was beloofd. Of je hebt een jurkje gekocht in jouw maat, maar die blijkt vele malen te groot te zijn, en niet overeen te komen met de maattabel tijdens het bestelllen.

Of je wilt een boek retourneren omdat je het toch niet nodig hebt, maar dat blijkt ineens niet te kunnen, of je moet hoge retourkosten betalen. Helaas komen slechte ervaringen nou eenmaal voor. 

Help anderen en zorg ervoor dat zij niet dezelfde slechte ervaring krijgen als jij

Toch kun je slechte ervaringen vermijden. Of tenminste de kans op een negatieve ervaring zo klein mogelijk maken. 

Dat kun je doen door je vooraf goed in te lezen in de bedrijven waar je zaken mee wilt doen, vooral door de ervaringen van hun eerdere klanten te lezen. Dat doen bijvoorbeeld veel mensen bij online kledingwinkels, zoals Shein en Boohoo: zij willen dan weten hoe de ervaringen van eerdere klanten zijn: waren die wel tevreden?

Zijn die overwegend positief? Grote kans dat jij ook een positieve ervaring zult hebben! Zeggen alle klanten dat dit bedrijf nooit (op tijd) levert, wees dan alvast gewaarschuwd.

Door jouw negatieve ervaringen te delen, help je andere klanten niet in dezelfde kuil te stappen als jij hebt gedaan. Daarom is het verstandig en bovendien goed om negatieve ervaringen te delen in een review.

Klachten worden soms alsnog verholpen na het indienen een review

Daarnaast kun je ook jezelf helpen wanneer je een negatieve ervaring deelt in een review.

Hoe? Doordat sommige bedrijven hun reviewpagina's nauwlettend in de gaten houden.

Zij vinden het zelf meestal ook helemaal niet fijn als hun klanten slechte ervaringen met hen hebben. Soms waren ze zich van geen kwaad bewust en weten ook niet dat jij niet tevreden was. Door jouw review worden ze daar nu bewust van gemaakt en dat kan helpen een klacht te verhelpen.

Mocht het bedrijf waar jij een klacht over had, echter nog steeds geen sjoege geven, dan is het alsnog vast een goed gevoel om jouw woede van je afgescheven te hebben.

Verschillende reviewschrijvers voor jou hebben zo hun negatieve ervaring kunnen omzetten in een positieve!

Deel dus al jouw ervaringen, of die nu positief of negatief zijn, in reviews op NederlandReview. Zo zorg je ervoor dat iedereen weet welke bedrijven hebben gezorgd voor blije klanten en welke juist boze klanten hebben.

Share