NederlandReview
    Review: koolhydraatarme diëten
    30-05-2016

    Review: koolhydraatarme diëten

    Review: koolhydraatarme diëten

    Veel populaire diëten zijn gebaseerd op het beperken van de koolhydraten. Bekende koolhydraatarme diëten zijn Het Nieuwe Atkins, het South Beach dieet, Dr. Frank dieet, Dr. Dunkan dieet, het SC dieet en het Zone dieet. Van koolhydraatarme diëten is algemeen bekend dat deze goed vol te houden zijn en er goede resultaten mee te behalen zijn. Voor ons reden om de koolhydraatarme diëten onder de loep te nemen.

    De werking van een koolhydraatarm dieet

    De naam zegt het al: met een koolhydraatarm dieet zullen we de consumptie van koolhydraatrijke voedingsmiddelen moeten beperken. Koolhydraten zullen niet helemaal uitgesloten worden. In veel voedingsmiddelen zitten kleine hoeveelheden waardoor dit vanuit praktisch oogpunt alleen al ondoenlijk zal zijn. Daarnaast hebben we koolhydraten nodig om gezond te blijven en ons goed te voelen. Als we helemaal geen koolhydraten meer eten dan zullen we ons al snel slap en moe gaan voelen.

    Bij een koolhydraatarm dieet zal het gebruik van koolhydraten wel drastisch worden beperkt tot een niveau welke een stuk lager is dan we als Nederlanders gewend zijn. Onze Hollandse eetgewoonten zijn doorgaans erg koolhydraatrijk, met boterhammen bij het ontbijt en de lunch en de aardappelen, rijst of pasta bij het avondeten.

    Als je wilt afvallen dan kan je dit alleen maar bereiken door minder calorieën te gaan eten dan het lichaam nodig heeft. Er zal een negatieve energiebalans moeten zijn. Ongeacht de dieetvorm waarvoor je kiest, of dit nu vetarm, eiwitrijk of koolhydraatarm is, een negatieve energiebalans is altijd een voorwaarde. Bij een koolhydraatarm dieet wordt deze negatieve energiebalans gecreëerd door minder koolhydraten te gaan eten. Het bijzondere hiervan is dat het lichaam vet zal gaan verbranden als het onvoldoende koolhydraten binnen krijgt. Koolhydraten zijn de voorkeurs brandstof van het lichaam en het lichaam zal altijd eerst de koolhydraten verbranden, pas als de koolhydraten op zijn schakelt het over tot het verbranden van vet. En het verbranden van vet is uiteraard waar het om draait als je wilt afvallen.


    De bloedsuikerspiegel

    Als we koolhydraten eten dan zal dit een stijging van de bloedsuikerspiegel tot gevolg hebben. Als we suiker eten dan zal de bloedsuikerspiegel direct stijgen. Het lichaam hoeft suikers niet af te breken of te verteren, het kan direct opgenomen worden door het bloed. Als we koolhydraten eten dan zullen deze eerst door het lichaam afgebroken moeten worden tot enkelvoudige koolhydraten (lees: suikers) zodat het bloed de glucose kan opnemen. De stijging van de bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat er insuline wordt aangemaakt. Onder invloed van insuline kunnen de cellen in het lichaam de glucose uit het bloed opnemen, waardoor de bloedsuikerspiegel weer kan gaan dalen.

    Het hormoon insuline zorgt er echter ook voor dat we het teveel aan glucose in de vorm van vet opslaan. En zolang er insuline in het bloed zit zal het lichaam stoppen met het verbranden van vet. Dit is namelijk een teken dat er nog genoeg energie in de vorm van glucose in het bloed zit.

    Willen we gewicht verliezen dan is het hormoon insuline eigenlijk onze vijand. We willen zo min mogelijk insuline in ons bloed krijgen. Dit kunnen we bereiken door minder koolhydraten te eten. Koolhydraten zorgen dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat en er dus ook insuline aangemaakt wordt. Bij het verteren van vetten en eiwitten is er nauwelijks invloed op de bloedsuikerspiegel. Vetten en eiwitten kunnen we eten zonder ons zorgen te hoeven maken over de aanmaak van insuline.

    Nu is het niet zo dat we de koolhydraten helemaal maar uit het eetschema moeten schrappen. De hersenen hebben glucose nodig om goed te kunnen functioneren. Als we helemaal geen koolhydraten eten dan zal het niet lang duren voordat we ons moe en slap gaan voelen. De spieren hebben de voorkeur aan glucose als brandstof. Zonder koolhydraten zullen de sportprestaties hard achteruit gaan. We zullen dus koolhydraten moeten eten. Nu is gebleken dat koolhydraten welke langzaam omgezet worden in enkelvoudige koolhydraten het meest gezond zijn. Dit worden langzame of gezonde koolhydraten genoemd. Omdat de koolhydraten langzaam worden afgebroken zal de invloed op de bloedsuikerspiegel ook beperkt zijn wat gunstig is voor de insulinehuishouding.



    Bij de meeste koolhydraatarme diëten mogen er daarom alleen langzame koolhydraten gegeten worden en zullen snelle koolhydraten vermeden moeten worden. Snelle koolhydraten zijn suiker, alles waar suiker in verwerkt is, witte rijst, wit brood, gebakken aardappelen, frisdranken en vruchtensappen. Fruit bevat fruitsuiker, dit zijn ook snelle koolhydraten en om deze reden zou fruit eigenlijk vermeden moeten worden. Omdat we fruit nodig hebben voor de gezondheid mag je bij veel koolhydraatarme diëten tot twee porties fruit per dag eten. Enkele voorbeelden van voedingsmiddelen welke langzame koolhydraten bevatten zijn: volkoren brood, bruine rijst, volkoren pasta en havermout.

    Hoeveel koolhydraten mag je bij een koolhydraatarm dieet?

    Bij de meeste koolhydraatarme diëten mag je tussen de 20 en 60 gram (langzame) koolhydraten per dag eten. Ter vergelijking: de meeste Nederlanders eten met gemakt 200 gram koolhydraten per dag alleen al uit de boterhammen en de aardappelen. En dan hebben we het niet eens over eventuele tussendoortjes, frisdrank en vruchtensap.

    Eiwitten

    Als je een koolhydraatarm dieet volgt dan zal je meer eiwitten moeten eten dan je gewend bent. Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van het eten van koolhydraten. Op de eerste plaats hebben eiwitten nauwelijks effect op de bloedsuikerspiegel. Een ander voordeel is dat eiwitrijke voeding ervoor zorgt dat we toch een voldaan gevoel hebben na de maaltijd. Eiwitten zijn moeilijker te verteren dan koolhydraten, dit zorgt er niet alleen voor dat we langer een voldaan gevoel hebben, het kost het lichaam ook meer energie. Voor het verbranden van 100 kcal aan koolhydraten heeft verbruikt het lichaam 15kcal aan energie terwijl het voor het verbranden van 100kcal aan eiwitten 25kcal aan energie nodig heeft. Eiwitten hebben dus een gunstig effect op het metabolisme.

    Kijk voor meer dieeten & afvallen op onze dieet ervaringenpagina. Hier kunt u lezen hoe nederland denkt over bedrijven zoals Dieetpro, Nutriplaza, weight watchers of reduxan.

    Gerelateerd