Geld ontvangen? Wacht niet langer!

Het is een vervelende zaak: klanten die je niet betalen, maar dat wel zouden kunnen. Hoe pak je dit aan?


Waarom een incassobureau of deurwaarder?


Wanneer je te maken krijgt met klanten die je niet of niet tijdig betalen, is het mogelijk om een incassobureau in te schakelen. Deze kan echter alleen betalingsherinneringen sturen of telefonisch contact opnemen met de debiteur. Pas wanneer de incassoprocedure is opgestart en deze niet succesvol genoeg is, kun je gebruik maken van een deurwaarder. Deze dient als een hulp van de rechter, geeft vaak juridisch advies en heeft meerdere bevoegdheden zoals het maken van dagvaardingen en het leggen van beslagen.


Weigert de schuldenaar tot betaling over te gaan? Is het dus nodig om nog een stap verder te zetten? Dan kan je de gerechtsdeurwaarder inschakelen. Deze mag in tegenstelling tot de ‘gewone’ deurwaarder een vonnis executeren en een dagvaarding navolgen.


 


Wat heb je nodig om zo’n proces te starten?


Ondanks dat het eerst misschien wat onprettig voelt om je klanten op deze manier te confronteren, is de rest van het proces erg gemakkelijk. Voordat het proces kan starten, moet je eerst een kopie van je facturen, aanmaningen, eventuele algemene voorwaarden en overige correspondentie inleveren. Ook moet je een recent uittreksel kamer van koophandel van je bedrijf indienen, met daarbij eventueel die van degene met wie je zaken hebt gedaan.


Nadat je dit hebt gedaan, zal het bedrijf waarbij je je hebt aangemeld je vanzelf berichten over de loop van het proces. Vanaf hier kun je erop rekenen dat je binnen no-time je geld terug hebt!


 


Foto door: Rawpixel


Share