Online marketing: wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf?

Als de online marketing van jouw bedrijf op orde is brengt dat vele voordelen met zich mee. Tegenwoordig zijn veel mensen namelijk actief op het internet. Een groot deel van jouw doelgroep zal dus online actief zijn. Via de juiste digitale marketing acties kan je jouw doelgroep dus bereiken. Vandaar dat het slim is om een juiste online marketing strategie in te zetten. Dit kan je zelf doen of een online marketing bureau zoals Odiv inhuren. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van online marketing.

Wat is de doelgroep?

Voor het maken van een goed plan is het goed om de doelgroep in kaart te brengen. Een doelgroep kan gezien worden als een groep personen/klanten die je wilt bereiken om je product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen. Om deze groep in kaart te brengen kan er een analyse uitgevoerd worden.

Strategie bepalen

Voordat er stapsgewijs aan de slag wordt gegaan is het raadzaam een goede strategie te bepalen. Een specialistisch online marketingbedrijf kan hierbij helpen. Het strijdplan wordt gemaakt op basis van gerichte acties. Als er niet strategisch wordt gedacht kan dit ten koste gaan van duidelijke doelstellingen. Een duidelijke strategie werkt prettig en zorgt dat doelen makkelijker bereikt kunnen worden. Marketingspecialisten weten hoe ze een doelgroep het beste kunnen bereiken. Dit wordt gedaan met de juiste content.

Marketingplan

Uiteindelijk kan er gestart worden met de uitvoering van het marketingplan. Dit plan bestaat uit 7 stappen. Hieronder zullen we dit stap voor stap uitleggen.

1)  Analytics

De eerste stap bestaat uit de installatie van een 'Analytics tool'. Hiermee kan geanalyseerd worden hoe de website wordt bezocht en waar deze weer wordt verlaten. Kijken jouw bezoekers heel doelgericht en surfen ze rond op de plekken waar jij dat wilt? Of verlaten ze juist vroegtijdig het domein.  

2)  Zoekwoordenonderzoek

Een gedegen zoekwoordenonderzoek mag niet ontbreken. Online marketeers kunnen aan de slag gaan als ze weten op welke zoekwoorden jullie gevonden willen worden. Dit wordt vergeleken met overzichten van concurrenten, waarna er een specialistisch plan gemaakt kan worden. Er wordt gekeken naar aanverwante/relevante zoekwoorden en volumes.

3)  Customer service gegevens
Heeft jouw bedrijf een customer service? Probeer deze afdeling dan in het proces te betrekken. Deze medewerkers weten vaak nuttige dingen over klanten. Ze zijn dagelijks in contact met de klant. Ze weten wat de Unique Buying Reasons van jout producten en/of diensten zijn. Deze informatie is zeer nuttig om je te kunnen profileren.

4)  Objectieve informatie van de bezoekers en de klant

De objectieve informatie van bezoekers en klant spelen eveneens een belangrijke rol. Tijdens gesprekken met een online marketing bureau kunnen doelgroepen worden vastgesteld. Gegevens zoals functie, interesses, geslacht, regio en hoe groot een bedrijf is zullen worden bekeken. Op basis hiervan kan achterhaald worden wie van de (potentiële) klanten de beslissingsmakers zijn en waar zij online actief zijn.

5)   Concurrentie

Het is van belang om de concurrentie goed te analyseren. Dit kan gedaan worden met speciale tools zodat bekeken kan worden welke concurrenten daadwerkelijk gevaarlijk zijn. Er wordt gekeken wat de zoekwoorden zijn waarmee concurrerende bedrijven adverteren en waarop ze gevonden worden.

6)   Markttendens

Er moet ook naar de markttendens gekeken worden. Dit is volgens marketingspecialisten zelfs erg belangrijk. Kijk bijvoorbeeld breder dan één specifieke markt. Er kunnen dan vaak interessante links gelegd worden. Waar de markt zich heen beweegt kan zorgen voor zeer nuttige informatie.

7)   Doelen

Nadat alle gegevens verzameld zijn, kan er gekeken worden naar de contactmomenten met de klant. Denk aan de eerste kennismaking met de klant tot en met de aankoop. Dit wordt ook wel de customer journey genoemd. Als dit inzichtelijk wordt gemaakt leidt dat tot waardevolle conclusies. Dit kan gebruikt worden voor het uiteindelijke marketingplan. Uiteindelijk zal het gehele proces ervoor zorgen dat jij meer klanten voor jouw business kan verwelkomen.

 

Share