Tips voor de beginnende postermaker

Denk eens aan de opvallendste poster die je ooit hebt gezien. Er is grote kans dat dit een poster was die je raakte en op je emoties speelde. Dit kan met een pakkende tekst zijn geweest of juist met een indrukwekkende foto. Vaak is het niet makkelijk te zeggen wat het nou is waardoor een poster je aandacht trekt. Je kan zelf via Posters.nl of een ander fotobedrijf posters drukken maar je moet wel weten waar je aan begint. Hier heb je wat handige tips om mee te beginnen.


Vermijd schreeuwende tekst

Je ziet wel eens van die schreeuwende posters waarbij “ACTIE!!!” of een andere kreet in een groot lettertype over de hele breedte van de poster hebben staan. Bij Flyerzone zijn er grote oplages van een poster te bestellen en dat maakt de verleiding groot een heel billboard of raam vol te hangen. Dit werkt goed als je een geweldige dagaanbieding of sale actie hebt en die op het raam van je winkel wilt vermelden zodat voorbijgangers die zie. In alle andere gevallen: doe het niet. De kans is namelijk dat de grootte van de tekst zoveel afschrikt dat mensen er snel voorbij zullen lopen. Zo schiet de poster helemaal zijn doel voorbij. Gebruik een iets kleinere tekst en rustiger lettertype zodat mensen de tijd nemen om de tekst in zich op te nemen.


Wel of geen foto plaatsen

Je bent geneigd om de aandacht te trekken met een mooie foto. Soms is dit ook daadwerkelijk het geval, maar voor je een kiekje neemt en die pontificaal groot op de poster af laat drukken zijn er een aantal dingen die je in gedachten moet nemen. De belangrijkste regel is misschien wel: dient de foto jouw boodschap? Een foto zegt spreekwoordelijk meer dan duizend woorden, maar gebruik ze met zorg. Voorkom dat de aandacht van je echte boodschap wordt afgeleid door een drukke foto die er eigenlijk helemaal niet zoveel toe doet. Een foto van dieren is reuze schattig maar niet altijd relevant als het over het milieu gaat. Een grote foto op een poster laten afdrukken is alleen leuk als het om een foto van je kinderen of andere geliefden gaat die een speciaal plekje in je huiskamer verdienen. Tenzij de foto echt een boodschap op zich is kan je hem het beste klein en subtiel houden.


Een duidelijke boodschap

We trappen misschien een open deur in, maar veel mensen gaan ermee de mist in: de poster moet duidelijk zijn. De kop moet groot genoeg zijn om van afstand zichtbaar te zijn maar niet groot genoeg om af te schrikken. Houd de tekst kort en krachtig zodat mensen hem kunnen lezen in de paar tellen die het duurt om langs een poster te lopen of rijden. Het kan een lastige balans zijn om een tekst kort te houden en toch alles te zeggen wat je duidelijk wilt maken. Een paar pakkende oneliners spreken aan maar zeggen misschien niet genoeg. Een grote lap tekst bevat je hele boodschap, maar mensen lopen er zo voorbij. De balans hiertussen waar je naar streeft als je een poster maakt.


Share