Fysieke én online winkel combineren? Dit zijn de voordelen

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om een online winkel te openen. Maar ook een fysieke winkel is nog altijd geliefd. Waarom zou je deze opties niet combineren? Zeker met een investering bij de start of uitbreiding van je bedrijf is deze combinatie mogelijk. Benieuwd naar de voordelen? Lees gauw verder.

Meer mogelijk met digitale systemen

Allereerst is het vandaag de dag steeds beter mogelijk om zowel een fysieke als een online winkel te hebben. Maak hier dus zeker gebruik van! Met digitale systemen kun je beide verkooppunten goed aan elkaar verbinden en je gegevens op overzichtelijke wijze blijven inzien. In de fysieke winkel heb je baat bij een pinapparaat, om je klanten met gemak en snelheid te laten betalen. Zo’n apparaat hoeft allang niet meer een groot bakbeest te zijn. Ook een kleine, mobiele pinautomaat is een optie. Dat is meteen een handzame optie, waarmee je klanten overal kunt laten pinnen zodra er maar een simkaart in het apparaat zit. Kassabonnen kun je digitaal versturen, wat ook nog eens past bij de moderne tijd. En achter de schermen worden de betalingen goed gesynchroniseerd. Met de online shop werk je dan weer met een checkout, wat binnen hetzelfde digitale systeem kan blijven. Dit deel werkt als een internetkassa, die je koppelt aan de webshop. Het werkt heel handig!

Bredere klantgroep aanspreken

Je hebt natuurlijk als doel om zoveel mogelijk te verkopen. Hoe meer verschillende klanten je aanspreekt, hoe meer je kunt gaan verkopen. Het ene publiek is het liefst in een fysieke winkel te vinden, en het andere publiek koopt spullen juist graag online: je kunt als verkoper op beide opties inzetten. Misschien kennen sommige klanten zelfs enkel je fysieke winkel, en andere klanten juist alleen je webshop. Dat maakt verder niet uit! In je marketingplan kun je verschillende strategieën toepassen om de doelgroepen te bereiken. Van een landelijke social media campagne om bezoekers naar je online winkel te trekken tot drukwerk verspreiden in de stad waar je fysieke winkel te vinden is. Denk er steeds goed over na welk deel van de strategie je voor welke doelgroep kunt inzetten. En welke strategie er natuurlijk het best bij jouw bedrijf past!

Altijd voldoen aan de behoeften van je klanten

Door verschillende verkoopmethoden aan te bieden, kom je ook beter tegemoet aan de behoeften van je klant. De een zoekt namelijk graag de gezelligheid en service op in de winkel, en de ander shopt liever anoniem vanuit de luie stoel. Het is tegenwoordig allemaal mogelijk – en daar kun jij dus op inspelen. Je kunt er zelfs aan denken om extra’s te bieden, zoals een koffiehoek in de fysieke winkel. In je webshop kom je tegemoet aan klanten die te weinig tijd hebben om de winkelstraat in te duiken. Nog meer ideeën? Voor de online winkel kun je denken aan een goede vorm van klantenservice, waarbij je snel reageert op binnenkomende vragen. Zo hoor je je klanten pas echt. En dat draagt bij aan je succes!

Share