Headless Commerce: het eerste platform dat marketeers en developers allebei blij maakt

Headless Commerce: het eerste platform dat marketeers en developers allebei blij maakt

 

Headless Commerce heeft de toekomst. Doordat bij deze e-commerce architectuur de front-end losgekoppeld is van de back-end, is er sprake van maximale keuzevrijheid. De achterkant kan aan vrijwel ieder CMS of ander verkoopkanaal gekoppeld worden. Op die manier kan B2B klanten eindelijk een B2C-ervaring bieden. Marketeers blij, developers blij. Die laatsten zijn namelijk verzekerd van het allerbeste back-end platform voor B2B-functionaliteiten. 

 

Headless Commerce biedt dus the best of both worlds. Bij deze e-commerce architectuur worden de voor- en achterkant gekoppeld door een API (Application Programming Interface), waardoor communicatie en gegevensuitwisseling mogelijk is. Zo’n API kan worden gezien als een stekker of een verbindend Legoblokje. De voordelen van Headless Commerce voor B2B-organisaties zijn evident. Allereerst kunnen klanten of implementatiepartners elk onderdeel snel aanpassen en uitbreiden zonder de stabiliteit in gevaar te brengen. Het zware werk gebeurt aan de achterkant van het systeem, zonder dat jij of je klanten daar aan de voorkant last van hebben. Als je aan de voorkant meerdere verkoopkanalen gebruikt, breng je bovendien maar op één plek wijzigingen in data en functionaliteit aan in de back-end. Alle front-ends hebben vervolgens onmiddellijk toegang tot die wijzigingen. Op dezelfde manier kan elke front-end worden gewijzigd en geïmplementeerd zonder de back-end te beïnvloeden.

 

Een ander voordeel van Headless Commerce is dat marketeers niet langer gebonden zijn aan logge, vooraf gedefinieerde front-end-sjablonen. Vanaf nu hebben ze keuzevrijheid bij een Content Management Systeem of ander verkoopkanaal.

Default is dat WordPress, het meest gebruikte contentmanagementsysteem en favoriet onder marketeers. Het is intuïtief, biedt flexibiliteit en je kunt eenvoudig zelf iets wijzigen of uitbreiden. Er zijn vaak diverse features beschikbaar voor platformen voor B2B Commerce als je WordPress als CMS gebruikt, zoals templates, plug-ins, My Account, Product Feed, Checkout & Payments, gepersonaliseerde B2B-catalogi, Analyse & Profiling en klantspecifieke prijzen. Ook kun je meerdere commerce winkels vanuit één centrale admin-panel beheren.

 

Mocht je voorkeur uitgaat naar een ander CMS, dan is dat geen enkel probleem. Ook spraak-gestuurd bestellen is mogelijk (denk aan Amazon Alexa, Google Assistant, op Siri van Apple), net als direct verkopen via andere verkoopkanalen zoals Instagram of op mobiele apparaten met PWA (Progressive Web App). Steeds meer van onze B2B-klanten leveren ook rechtstreeks aan de consument. Als je naast B2B ook aan D2C e-commerce doet, is het grote voordeel van Headless Commerce dat je eenvoudig meerdere front-ends kunt kiezen voor verschillende klanten of brands. Je koppelt naadloos webportals, websites en webshops met een state-of-the-art back-end. In de back-end vinden integraties plaats met je ERP- en CRM-systeem, tools van distributeurs, payment providers, of je eigen magazijn. Zo vormt jouw B2B Commerce-platform het middelpunt van je ecosysteem

Share