Eind 2018 een offerte bij MetDeZon opgevraagd voor een klein doe-het-zelf systeem. Vrij snel een configuratie voorstel ontvangen waarbij de BTW teruggaaf gratis door hun werd geregeld: netjes.
Installatie ging goed (ook zonder handleiding), ware het niet dat de meegeleverde Wifi module niet te installeren was. De voorgestelde SolarEdge convertor was nl een basic versie die geen internet ondersteunt: foutje in de voorstelde configuratie. MetDeZon gaf aan dat ik deze module terug kon sturen met restitutie van het geld. Foutmeldingen zou ik dan mbv de indicatie lampjes uit kunnen lezen.
Na 3 maanden goed gefunctioneerd te hebben stopte het systeem. Aangezien de indicatie lampjes geen duidelijkheid gaven heb ik met MetDeZon gebeld: die gaf aan dat ze niet de installatie hadden gedaan en dus ook niet gratis langs zouden komen (op mijn verzoek zou dit anders ongeveer 300 euro kosten). Zelf maar een lokale installateur laten komen: dit kwam voor 100 euro tot de conclusie dat de Converter niet correct was: zij hebben toen een CaseNummer aangemaakt bij SolarEdge obv de garantie. Heb MetDeZon gevraagd om dit CaseNummer over te nemen, maar die weigerden: ze waren immers niet de installateur, dat was ik.
SolarEdge heeft keurig een nieuwe Converter/Optimizer gestuurd, maar ook daar bleek dat het geheel niet werkte (mssn toch de bedrading?). MetDeZon aangesproken op het feit dat ze me een foute configuratie aan hebben geboden wat online support suggereerde maar niet mogelijk was en dat ze tot op dat moment totaal geen eigen verantwoording namen om me verder te helpen.
MetDeZon stelde voor, na lang aandringen, dat zij een tegemoetkoming zouden doen voor een upgrade naar een nieuwe online support systeem tegen inkoopsprijs a 708 euro (bij de lokale installateur was dit 7 tientjes duurder). Heb MetDeZon bedankt voor hun “scherpe en coulante” tegemoetkomingsaanbod en ben met de lokale installateur verder in zee gegaan: met een werkend systeem als resultaat.
Mijn conclusie vwb doe-het-zelf systemen: MetDeZon schuift de dozen snel, neemt dan verder geen verantwoording meer, ook al hebben ze een foute configuratie geadviseerd/geleverd. Conversaties via de mail/telefoon zijn ontwijkend, trainerend en zeer frustrerend.
Inmiddels is de bekabeling door MetDeZon adequaat vervangen. Voor een redelijke prijs (dus niet gratis, op basis van de garantie). Ik ben tevreden over deze afhandeling. Naar aanleiding van bovenstaande review had het bedrijf contact met me opgenomen. Heel correct. Hoe kan de review verwijderd worden?