Vattenfall - dat klinkt als een kast van Ikea en dat is eigenlijk niet zo gek. Vattenfall is namelijk sinds 2019 de nieuwe naam van energieleverancier Nuon, en deze naam nemen ze over van hun Zweedse moederbedrijf. Goed om te weten! Wat verandert er voor bestaande en voor nieuwe klanten? Is Vattenfall precies hetzelfde als Nuon was? Of zijn er verschillen tussen Nuon en Vattenfall? Lees hier opinies, ervaringen, reviews van klanten van Vattenfall. Is er veel voor hen veranderd nu Nuon Vattenfall is gaan heten of is veel hetzelfde gebleven? Wat valt onder de dienstverlening van Vattenfall? Levert deze energieleverancier wel echt groene stroom?
Groene stroom
Vattenfall is een oorspronkelijk Zweedse energieleverancier. De groene stroom komt uit energiebronnen, zoals wind, water en zon uit Nederland. Heb je (ook) gas nodig? Dan kun je kiezen kiezen voor gas met CO2-compensatie.
Je kunt bij Vattenfall onder andere zonnepanelen kopen, maar ook huren. Daarbij regelt Vattenfall voor een vast bedrag per maand de aanschaf, de monitoring, het onderhoud en de verzekering van de panelen.
Ook met de zogenaamde ZonBonus probeert Vattenfall klanten zo veel mogelijk gebruik te laten maken van groene stroom. Deze ZonBonus geldt voor mensen die zonnepanelen hebben. Stroom die je daarmee opwekt, maar niet zelf gebruikt, wordt vergoed (dat doen eigenlijk alle energieleveranciers). De ZonBonus geeft voor elke teruggegeven kWh 2 cent extra ZonBonus. Zo verdien je jouw zonnepanelen sneller terug.
Van Nuon naar Vattenfall
Heb je je wel eens afgevraagd waar die naam Nuon vandaan kwam? 'nu' stond voor nutsbedrijf (zoals een energieleverancier dat is), de 'o' stond voor het oosten en de laatste 'n' voor het noorden. De voorlopers van Nuon waren namelijk vooral actief in het noorden en het oosten. In 2009 werd Nuon al overgenomen door het Zweedse bedrijf Vattenfall en tien jaar later volgde dan ook de naamswijziging: van Nuon naar Vattenfall.
Een commercial van Nuon Vattenfall
Duurzame energie uit schone bronnen
Zelf noemt Nuon in hun persbericht als belangrijkste reden voor de overname van de nieuwe naam Vattenfall het feit dat ze samen meer kunnen bereiken. In deze tijd waarin het klimaat een hot topic is (letterlijk en figuurlijk) zal de aandacht vooral op klimaatverandering komen te liggen. Betaalbare energie die is opgewekt uit schone bronnen. Vattenfall bouwt bijvoorbeeld het allereerste windpark zónder subsidie ter wereld.
Wat verandert er voor bestaande klanten? Is Vattenfall hetzelfde als Nuon?
Volgens Vattenfall blijft voor klanten van Nuon alles hetzelfde. Hetzelfde contract met dezelfde voorwaarden. Dezelfde dienstverlening. Bestaande kortingen voor vaste klanten, zoals Nuon Blijven Loont, blijft bestaan en punten van spaarprogramma Nuon Exclusief blijven geldig, Ben jij een bestaande klant van Nuon? Laat dan vooral even weten of er inderdaad niks voor jou veranderd is. Zijn de energieprijzen gelijk gebleven? Is er niks mis gegaan met de administratie? Is Vattenfall net zo goed als Nuon was? Laat het weten!
Heb jij ervaring met Vattenfall?
Deel jouw ervaringen met heel Nederland op NederlandReview! Zo help je andere mensen die misschien willen overstappen naar deze energieleverancier een weloverwogen keuze te maken. Iedere mening telt! Dus: wat is jouw ervaring met Vattenfall (voorheen Nuon)?
Lees hier onafhankelijke reviews, klachten en ervaringen. Wees op de hoogte waar u uw aankoop kunt doen of beoordeel zelf een winkel waar u een (online) aankoop heeft gedaan. Zo bepaalt tegenwoordig heel Nederland zelf welke winkels slecht en goed zijn!
Ik was toe aan een nieuw contract maar met de ervaringen in het verleden met de Nuon huiverig voor een contract bij Vattenfall. Toch overgestapt d.m.v. prijsvergelijking. Eenmaal klant onderstaande problemen:
telefonisch, 35 minuten in de wacht. Daarna verbroken.
mail: niet mogelijk
Mijn Vattenfall: gebruikers naam en wachtwoord onbekend
Opnieuw aanmelden: gebruikersnaam reeds bekend.
Help ik wil van mijn contract af
Door: in cognito14-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
102
geen
Weer zo'n agressieve brutale verkoper aan de deur.
Dat kan best wat vriendelijker.
Door: pjotr13-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
102
Geen
Irritante telefonische colportage. Laten telefoon 3x overgaan en dan stopt het. Al zijn ze de goedkoopste leverancier (wat ze zeker niet zijn) dan sluit ik hier nooit een contract meer af.
Door: Hans van de Meent13-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
102
01-12-2019
Net lid geworden, wat een kutbedrijf, de hele dag proberen een mail te sturen.
Door: John vd Schaaf13-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
102
nvt
Ik erger me dood aan de belerende reclame van Vattenfall; ik maak zelf wel uit of ik fossielvrij leef! Wie denken jullie te zijn!? Hulpje van Frans Timmermans of zo. Bovendien kost al die reclame ontzettend veel geld wat uiteindelijk door ons, de klanten betaald moet worden.
Stop met al die reclame alsjeblieft. Ik ga de komende tijd in de gaten houden welke energieleveranciers er zijn waarvan ik géén reclame tegenkom en dan ga ik overwegen over te stappen ondanks de korting die ik krijg door te blijven.
Door: Klaas Jan Rosenberg12-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
106
Tel contact
Ben al 2x benaderd door zgn medewerkers van Vattenfall. Zeer agressief en ze kenden zelfs mijn bankrekening nummer.
Zeer beangstigend. Ik ben blij dat er een inval is gedaan bij dit bedrijf!!!
Door: Herm12-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
102
Zeer tevreden
Mijn oude leveranciers (Engie) deed moeilijk alhoewel contract wel zou aflopen. En omdat overstappen altijd loont, toch maar rond gaan neuzen. Na een belletje kreeg ik bij vattenfall te horen dat je dan kan overstappen en daar hebben ze me top bij geholpen. Net iets lagere premie dan vorig jaar, naja, prima gaan we dat dit jaar weer eens proberen!
Door: Van Peek11-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
1010
duurzame energie
Persoonlijk ben ik erg tevreden over de overstap naar Vattenfall. Ik weet niet of het dezelfde mensen zijn die er werken als bij Nuon, maar ik heb echt het idee veel beter geholpen te worden. Ze zijn vriendelijker en behulpzamer dan bij Nuon. Onze rekening en afname is verder precies gelijk gebleven aan wat wij hadden, maar wat mij betreft is de service omhoog gegaan.
En goed om nu duurzame energie te hebben!
Door: Karen Geursen10-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
109,5
Klant
Nieuwe meter geplaatst
En gelijk nieuwe prijs gekregen
Van 4800 kw naar 9000 kw ,da,s lachen , 15 jaar bij Nuon verplicht om dat we in Laren gingen wonen maar lekker naar een ander ,als ik geen feedback krijg
Met hele vriedelijke groet
Ra Leeuw
Door: Ra Leeuw04-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
105
gas en stroom vast
Bereikbaarheid slecht. Klantenservice verzendt documenten, maar als klant heb je geen mogelijkheid om te reageren. Mailcontact is niet mogelijk. Geen live chat.Telefonisch niet doorheen te komen. Op fb messenger wordt niet gereageerd (je ontvangt om 8.00 uur een automatisch bericht dat het druk is en vervolgens tot 21.00 uur geen reactie). Kortom zeer eenzijdige communicatie. Heb hierdoor onvoldoende vertrouwen in dit bedrijf om contract te continueren.
Door: P.L. van Game02-12-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
105
WEL tevreden
Sorry hoor, maar zit nu iedereen hier alleen maar te zeuren omdat ze een stomme gratis ledlamp niet hebben ontvangen? Wat een onzin! Ik vraag me af of dit één persoon is...
Zelf ben ik heel blij met de verandering van Vattenfall. Ik vind dat ze dit heel netjes hebben gecommuniceerd naar de oude klanten, bovendien vind ik de hele nieuwe omgeving van Vattenfall ook veel prettiger werken. Ziet er toch veel gezelliger uit allemaal? Ik ben dus blij met de verandering. Die lamp heb ik ook gekregen en kon ik gewoon ophalen. Er zit alleen geen Blokker bij mij in de buurt, dus ik heb de lamp laten ophalen door mijn zusje; die kon m beter gebruiken.
Mensen moeten gewoon niet zo zeuren!
Door: Annemieke Buys16-11-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
1010
Niet alleen een andere naam maar ook ineens groen?
Wij zitten al vele jaren bij Nuon en wilden eigenlijk gaan overstappen naar een aanbieder van groene energie. Want Nuon leverde grijze energie en ik vind dat in deze tijd niet meer kunnen. Dit jaar eindelijk dan de stoute schoenen aangetrokken en opgezegd bij Nuon.
Werden we vlak daarna benaderd door Vattenfall - dat dat het nieuwe Nuon is en dat ze dus wel groen zijn. Ik dacht eigenlijk dat Vattenfall de nieuwe naam was alleen en dat er dus niks zou veranderen, zo was dat ook gecommuniceerd naar ons toe. Alleen een nieuwe naam.
Maar dus ook een andere vorm van energie? Dat is toch heel wat anders dan alleen een nieuwe naam? Ik vind het een beetje vaag, maar ik vond het wel ok zo, want het scheelde ons om over te stappen. Dat is toch best wel wat werk om uit te zoeken en daar had ik eigenlijk geen zin in.
Nou ja een lang verhaal kort we zijn gewoon bij Vattenfall gebleven dat dus Nuon was maar nu anders heet en dus ineens groene energie had. Want dat hadden ze toch niet eerst, of ben ik nou gek? Verder maakt het mij niet zoveel uit waar mijn stroom vandaan komt en volgens mij zijn ze allemaal toch even duur (niet goedkoop). Maar ik vind het wel belangrijk dat de stroom groen is want het gaat niet goed zo met de wereld en dan is het minste wat je kunt doen toch groene energie nemen.
Voelt toch een beetje als overstappen want nieuwe naam en nieuwe energie en de stijl is ook helemaal anders.
Door: Laura van Opdam12-11-2019
captainpeacock21-11-2019
Beste Laura, wist je dan niet dat Vattenfall in Diemen een mega biocentrale heeft of krijgt. Misschien hoef ik je niet uit te leggen dat biocentrales vele malen schadelijker zijn voor het klimaat en milieu.
captainpeacock21-11-2019
En het gekke is: we moeten allemaal van het gas af, maar Vattenfall stimuleert dat bepaald niet.
Voor de consument die alleen stroom verbruikt is er geen welkomstcadeau. Keuze voor groene stroom levert in mijn geval een voordeel van € 0,10 per maand op. Voor stroom/gas verbruikers heeft men wel prachtige welkomstaanbiedingen. Iets stimuleren waar je vanaf wilt is de wereld op zijn kop. Nog afgezien dat van het gas af de consument in de toekomst tot hoge kosten zal leiden.
Karin22-11-2019
BIOcentrale klinkt toch juist goed of heb ik het dan mis?
Ton van der Rest12-12-2019
Ik tracht U tevergeefs te bereiken om te melden dat er Valse Meter opnemers onderweg zijn.
En Kan U niet bereiken . Wat een Onzinnige toestand. !
J DE HAAN13-12-2019
wij hebben wel een kontracht bij jullie aan gevraagt wij dachten van 3 jaar blijven minder betalen met cadeau
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
108,5
service
Heb 3/4 jaar geleden klacht ingediend. Niets op gehoord. In juli `19 wederom dezelfde klacht ingediend. Nu loopt mijn contract af op 30/11 a.s.. In oktober jl. word ik gebeld naar aanleiding van klacht juli. Inhoudelijk wordt er niet ingegaan meet we kunnen wel een mooie offerte voor u maken. Per maal 1400,- p/j afgerond. Bel hierover op en offerte was al vervallen. Nu 1500 ruim p/j. Bij navraag ook niet goed; wordt bijna 1900,- p/j. Heb toen mede door niet behandelen klacht en deze schadelige verhoging aangegeven dat het echt einde contract was per 30/11. Wat schetst mijn verbazing? op de website bij mijnvattenfall staat dat ik de maandtermijn niet kan aanpassen omdat deze betaald wordt door de sociale dienst!!!!!!!!
WAAR HALEN ZE HET GORE LEF VANDAAN.
Ben blij dat ik daar weg ga en nooit meer terugkom.
Door: exzoef09-11-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
104,5
Stroom
Totaal slecht. Ik zit zelf bij Eneco. Wordt opeens mijn abonnement stopgezet zonder mijn toestemming. Blijkt een buurman gebeld te hebben. Mijn buurman heeft mijn persoonlijke gegevens niet. Vattenfall, met de oude benaming Nuon, vraag blijkbaar alleen naar de postcode en huisnummer. Je raadt het al alles kan heel gemakkelijk verkeerd gaan! Belachelijk. En dan ook nog 2 uur lang hier en daar bellen om de fout van een ander recht te trekken. Totaal onprofessioneel benaderd door de medewerker van Vattenfall. Neemt alles persoonlijk op en geeft zijn mening. Heb nu een belletje gehad dat mijn telefoonkosten niet vergoed worden door Vatenfall. Nog eens een bedrag betalen door de fout van Vatenfall. Belachelijk, belachelijk, belachelijk!!
Door: MA04-11-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
104
gas en licht
In oktober 2019 besluiten wij de overstap te maken van NUON (inmiddels Vattenfall) naar Eneco. De bedenktijd bij Eneco verloopt en vervolgens worden wij gebeld door Vattenfall of wij niet terug willen naar Vattenfall.
Omdat de overstap naar Eneco een boete van Vattenfall met zich meebrengt zou Eneco deze boete voor haar rekening nemen. Nu hier na het verlopen van de bedenktijd bij Eneco geen sprake van kan zijn, zou deze boete door Vattenfall worden kwijtgescholden. Dit kan, volgens de vertegenwoordigster, echter niet gelijk maar pas bij het actief worden van het nieuwe contract.
Nu de boete in rekening wordt gebracht in de Jaarafrekening van Vattenfall ga ik bellen met Vattenfall en nu blijkt dat deze boete van 100 euro niet terugbetaald of verrekend zal worden.
Dit in stellige tegenspraak van hetgeen de vertegenwoordigster van Vattenfall mij nadrukkelijk heeft verzekerd van het feit dat zowel de boete van Vattenfall als de boete van Eneco volledig vergoed zullen worden. Juist om onduidelijkheden te voorkomen herhaal ik tijdens het telefoongesprek de voorwaarden zoals die worden voorgesteld en deze worden bevestigd. Ik hoop dat u snapt dat ik nimmer de overstap terug zou hebben gemaakt als ik 100 euro daarvoor zou moeten betalen.
Door: Jan den Hertog29-10-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
102
grotendeels tevreden.
Wij zitten sinds dit jaar bij Vattenfall. Alles is voor ons gewoon netjes overgezet en ik heb geen problemen gehad. De rekeningen kloppen tot nu toe goed. Geen storingen.
Ze zijn wel actief in het benaderen, dat is wat mij betreft een verbeterpuntje, Verder tevreden.
Door: Marianne van rijswijk29-10-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
109
Ik ben heel tevreden
ik ben heel tevreden met de overstap naar Vattenfall eigenlijk. Ik snap niet helemaal waarom mensen ontevreden zijn. Ze hebben mij gewoon overgezet en alles werkt prima.
Zelf vind ik de communicatie juist heel prettig, zakelijk maar ook informeel. Open en prettige stijl. Smaken verschillen misschien, maar ik ben erg tevreden tot nu toe.
Door: Marina van Zanten23-10-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
JA
108,5
Stoom/gas
Geen helder inzicht in terug leveren
Terug leveren wordt slecht betaald
Daarom overgestapt naar andere leverancier is bijna de helft goed koper!
Nu ik bij ander leverancier zit werd ik regelmatig gebeld ( gestalkt door bel computer) om terug te komen
Door: Michel 19-10-2019
jarina02-12-2019
dit probleem hebben wij dus ook waar ben je nu naar toe gegaan als ik vragen mag.
mvg
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
103
Trouwe klant
Vattenfall is niet te bereiken. Niet per telefoon, mail, whatssapp, Messenger, Nergens mee. Doe Nuon maar weer terug. Wat een zooitje!!!!!!!!!!!!!!
Door: Henk Kirchner16-10-2019
Bestellen
Service
Prijs
Levering
Zou hier weer kopen
NEE
105
Jaar contract
Bellen we erheen vanwege niet kunnen inzien van ons verbruik word er 2 maal gezegt dat er een storing 3e keer blijkt fat de meter stuk is, erna bellen we erheen vanwege dat we nog steeds niet kunnen zien wat onze eind afrekening is terwijl de datum allang verstreken is dat we het zouden krijgen bellen we er heen geven de telefonisten alleen maar aan dat het nog wel even kan duren dat we misschien het volgende maand pas weten of we genoeg hebben betaald over 1 jaar terwijl wij al weten dat we veelste veel hebbrn betaald
Door: Bianca 13-10-2019
Bianca13-10-2019
Ik zou hier niet kopen staat van wel maar echt niet! Ben meteen opzoek maar een andere leverancier
Voor een optimale service maken we gebruik van cookies,
door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord.
Lees voor meer informatie onze privacy & disclaimer.
Beste Laura, wist je dan niet dat Vattenfall in Diemen een mega biocentrale heeft of krijgt. Misschien hoef ik je niet uit te leggen dat biocentrales vele malen schadelijker zijn voor het klimaat en milieu.