6.9

7.1

7.1

66.7%

AKO

AKO: Ervaringen

Even snel een krantje oppikken of door een treinvertraging opgelopen extra tijd verdoen door wat rond te kijken in een boekwinkel? De AKO is op veel stations een begrip, met vaak meer dan één vestiging per station. Een toevluchtsoord voor wie zijn trein gemist heeft, een afspreekplaats voor stations met teveel gangen of een rustplaats te midden van boeken op een druk station.

Over AKO

Niet iedereen zal weten dat achter die korte term AKO een prachtige naam schuilgaat; AKO staat voor Amsterdamsche Kiosk Onderneming. Het bedrijf werd opgericht in 1878. De ‘AKO mannen’, dat waren de jongens die als eersten kranten verkochten op de perrons van Amsterdam Centraal Station. Een gat in de markt.

In 1927 opende AKO de eerste kiosk: op Schiphol; ook een goede plaats waar veel mensen verlegen zitten om iets te lezen. Er volgden tientallen straatkiosken in Amsterdam en Rotterdam, de naam werd om begrijpelijke redenen aangepast naar Algemene Kiosk Onderneming. Vanaf de jaren zestig was de kiosk ouderwets geworden. Nieuw waren de zogenaamde ‘inloopwinkels’, waarvan AKO zijn eerste opende aan de Amsterdamse Overtoom. Tegenwoordig heeft de AKO meer dan honderd winkels in Nederland, vaak (maar niet uitsluitend) gevestigd op de belangrijke treinstations.

Diensten van AKO

Je kunt bij de AKO terecht voor Nederlandse en Engelse boeken: computerboeken, kookboeken, thrillers, spirituele boeken, ebooks, sportboeken, de laatste bespreking van De Wereld Draait Door of die nieuwe van Herman Koch: ze hebben van alles wat. Ze zijn met name vertegenwoordigd in populaire boektitels, maar bieden ook agenda’s, kalenders, boekenleggers en tijdschriften aan. Ook online kun je bij AKO terecht en een boek bestellen of opzoeken. Als het boek een cadeau is, kun je het laten inpakken voor vijftig cent extra. Betalen kan met iDeal, Paypal, creditcard, cadeaukaarten of achteraf met Klarna Factuur. Ben je niet tevreden, dan kun je kosteloos retourneren binnen 14 dagen.

Veel naamsbekendheid verwierf de AKO met de AKO Literatuurprijs, die de AKO in 1987 had ingesteld om het lezen van literatuur te bevorderen en de belangstelling voor boeken te vergroten. Bekende schrijvers zoals Bernlef, A.F.Th. van der Heijden, Arnon Grunberg en Jan Siebelink mochten de prijs (eer + geldbedrag) één of zelfs meerdere keren in ontvangst nemen. Sinds 2014 heet de prijs ECI Literatuurprijs; ECI is de nieuwe partner van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-Fictie.

Klachten over AKO

Met vragen, klachten of problemen kun je terecht in een vestiging van AKO, telefonisch contact opnemen (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00) of een email sturen. En vergeet natuurlijk niet hier te vermelden hoe er met jouw klachten werd omgegaan!

Wat vind jij van de AKO? Haal jij hier graag je leesvoer of is hun aanbod daarvoor niet toereikend? Is het een waardevolle toevoeging aan de vele stations waar de AKO gevestigd is, of had je liever andere winkels in hun plaats gezien? Hoe is de service, de collectie, de prijs, de besteltijd en de levering van orders die jij online bij de AKO hebt gedaan? Laat hier je mening en ervaringen achter over de AKO!

Kopen of bestellen bij AKO een goed idee? Is het makkelijk retourneren en zijn ze goedkoop in vergelijking met bol.com? Lees ervaringen en weet waar u aan begint!

10

Alle reviews (9)

Prijsstickers op boeken laten lijmresten achter

De prijsstickers die AKO op de boeken plakt zijn haast niet te verwijderen en laten lelijke plekken na. Dat overkwam mij toen ik onlangs bij een AKO- filiaal een boekje kocht uit de prachtig uitgegeven Macmillan’s Collectors Library. Ik wilde het boekje cadeau doen, dus de prijssticker moest er af. En dat gaat dus niet goed. Nu zit er een lelijke plek met kleverige lijmresten op de kaft. Reactie AKO: behandel lijmresten met stickerverwijderaar. Mijn conclusie: nooit meer boek kopen bij AKO

Judith Bijloos

21-03-2023

0

Boek

Er zijn helaas geen pluspunten. Erg ontevreden over de klantenservice. Zijn telefonisch niet te bereiken. Op 6-12-20 een boek besteld en nog steeds niets binnen. Een keer contact gehad met een collega die zou het nakijken maar nooit meer wat gehoord. Vandaag weer gebeld met telefoonnummer wat online wordt aangegeven met vermelding; "bereikbaar voor al uw vragen ". De zeer onvriendelijke dame aan de telefoon is net een grammofoonplaat en herhaald alleen maar; "u moet een mail sturen" Waarop ik antwoord hier niet mee verder kom. Ik bestel hier nooit meer wat. Het contact tussen klant en verkoper vind ik onacceptabel. Gevraagd om mijn geld terug te storten maar nog steeds geen reactie en krijg sterk het gevoel dat ik naar mijn geld kan fluiten. Nee, geen tevreden klant.

Diana de Vink

14-12-2020

0

boeken besteld AKO

mijn boeken waren gewoon de volgende dag in huis en ik kreeg er zonder er om te hoeven vragen ook een boekenweekgeschenk bij. dat vind ik erg attent!

remco Buitenen

10-04-2018

7

Slechte service

Bij AKO besteld omdat er geen verzendkosten betaald hoeven te worden. Maar achteraf heb ik er erg spijt van. Aantal redenen: - Onduidelijk wanneer geleverd wordt - geen reactie van klantenservice - onduidelijke website. Mijn AKO, bijv. is nauwelijks te vinden. Je moet binnen de site zoeken....

J.C. Douma

27-05-2017

0

Beter dan Bol.com. Gratis verzendkosten

Mijn boeken koop ik tegenwoordig allemaal bij de AKO. Eerst deed ik dat bij Bol, maar die hebben pas gratis verzendkosten vanaf 20 euro. AKO al vanaf 10 euro! En vaak als ik een boek koop, is die 15 euro ofzo. Of soms 19,90, nou dat is pas stom want dan betaal je bij Bol.com dus wel verzendkosten! En om er nou steeds iets bij te kopen is ook stom. Maar de AKO is echt een prima winkel. Ze hebben er van alles, bestellen gaat lekker makkelijk en doordat die verzendkosten eigenlijk altijd gratis zijn, zijn ze dus ook goedkoper.

Arinda van Deuveren

15-09-2016

1

mooie boeken

Altijd wel wat leuks te vinden bij de AKO

Bart van Loon

27-08-2016

4

leuke boekhandel

Erg leuke boekhandel in de stations Maar je kunt ook online bestellen en dat gaat ook heel goed~!

Maarten

21-05-2016

0

Goede ervaringen

niet zo goed als een echte boekhandel natuurlijk, maar ik vind de service altijd prima en ze hebben er toch meestal we iets leuks. Goede ervaringen, Goede winkel!

V

Van der Zult

14-05-2016

0

betere collectie dan verwacht

Van een stationskisok heb ik nooit al te veel verwachtingen, maar eigenlijk valt de collectie mij alles mee. Ze hebben toch best wat keus, dus ik neem geregeld wat mee daar. Liever wat boekhandels op stations dan alleen maar eettentjes, wat mij betreft!

Paul de Smet

11-02-2016

0