Webshop starten? Zo krijg je meer bekendheid

Of het nu begint als hobby of je gaat meteen volop zakelijk aan de slag: bij het starten van een webshop komt veel kijken. Je start met het maken van een bedrijfsplan, je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, je bedenkt wat je allemaal moet inkopen en je gaat aan de slag met het (laten) maken van de website waar je je producten gaat verkopen. Maar misschien nog wel het belangrijkste van het hele verhaal is het verkrijgen van meer bekendheid voor je webshop. Want als potentiële klanten je niet weten te vinden, dan heb je heel weinig aan je webshop. In dit artikel geven we een aantal praktische tips om je naamsbekendheid te vergroten.

Breng je doelgroep in kaart

De basis om meer bekendheid te krijgen is weten wie je doelgroep is. Want als je dat niet weet, kun je ze ook niet bereiken. Ga dus voor je webshop na wie je wilt bereiken. Stel een profiel op met daarin bijvoorbeeld informatie over de leeftijd, de functies, de interesses, de doelen en de frustraties van de doelgroep. En bedenk ook welke kanalen de doelgroep gebruikt. Zijn de personen binnen jouw doelgroep bijvoorbeeld actief op bepaalde socialmediakanalen? Lezen ze bepaalde vaktijdschriften of blogs? Breng alles in kaart wat relevant kan zijn. En als je nog een stapje verder wilt gaan, stel je een aantal profielen op van fictieve personen die jouw doelgroep vertegenwoordigen.

Zorg voor communicatie op de juiste momenten

Het is niet alleen belangrijk om te weten wie je doelgroep is, maar ook wanneer je deze kunt bereiken. Maak bijvoorbeeld gebruik van een inhaakkalender. Dit is een kalender waarop alle mogelijke momenten staan waarop je als bedrijf in kunt spelen. Van Nationale Complimentendag tot . Kijk welke dagen interessant zijn voor je doelgroep en waarvoor je een leuke, relevante inhaker kunt bedenken. Creëer een overzichtelijk document met een planning voor je communicatie. En denk dan aan het plannen van advertenties, blogs en posts op socialmedia. Zo stem je alles goed op elkaar af.

Laat Google je website goed opnemen

Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als je niet vindbaar bent in Google, heb je er in de regel weinig aan. Hier kun je voor zorgen door je webshop bijvoorbeeld aan te melden bij ‘Google Mijn Bedrijf’. Daarnaast kun je investeren in zoekmachine optimalisatie ofwel de vindbaarheid in de organische (gratis) zoekresultaten. Dit heeft vaak tijd nodig voordat je website echt goed opgenomen wordt. Voor een snelle zichtbaarheid kun je Google advertenties inzetten via Google AdWords. Zo zijn er genoeg mogelijkheden om meer bekendheid te krijgen via de zoekmachine.

Laat kopers een review achterlaten

Je hoeft niet alleen zelf te zorgen voor meer bekendheid, je kopers kunnen daar ook bij helpen. Wanneer ze een positieve review achterlaten, zorgen ze ervoor dat de kans groter is dat potentiële kopers tot aankoop overgaan. En dat wil je natuurlijk! Via deze website kun je bijvoorbeeld heel makkelijk je bedrijf aanmelden en klanten een review laten schrijven.
Met behulp van de bovenstaande tips kun jij een hele goede start maken om meer bekendheid te krijgen voor je webshop. Lees ook waarom een goede huisstijl laten maken essentieel is voor jouw bedrijf en zorg voor succesvolle marketing.

Share