Thuiswerk risico’s; let op deze zaken!

Thuiswerken is sinds een aantal jaren van de uitzondering, in veel gevallen de regel geworden. Veel mensen vinden het ook een zeer welkome afwisseling van de dagen op kantoor. Geen reistijd, geen formele kleding en minder prikkels vanuit collega’s. Maar er kleven ook nadelen aan het thuiswerken, risico’s die goed zijn om helder te hebben en eventueel in een vroeg stadium al iets aan te doen. Welke dat zijn? Lees snel verder.

Ergonomisch verantwoord

Wanneer men op kantoor werkt, is er volop aandacht voor ergonomie. Van stabureaus tot perfect afgestelde bureaustoelen. Een werkgever neemt zijn taak om een fijn klimaat en omgeving te creëren op het werk in veel gevallen zeer serieus. Maar wanneer mensen thuiswerken, hebben zij hier minder zicht op. Werknemers zijn niet altijd ertoe bereid om hierin zélf te investeren. Ze werken vanaf de bank of keukentafel. Voor af en toe niets mis mee, maar wanneer het structureel wordt kunnen er klachten ontstaan.  Van rugpijn tot een muisarm. Werkgevers hebben vaak budgetten waarmee werknemers meubels en spullen voor thuiswerken kunnen aanschaffen. Regelingen die ook nog eens fiscaal aantrekkelijk zijn. Of het nu gaat om een design bureaustoel of een fijne ventilator voor warme dagen. Bij een fulltime werkweek is dit de investering zeer waard, en verdient dit zich waarschijnlijk terug in de vorm van een hogere productiviteit van de werknemer.

Sociaal contact

Werk is natuurlijk veel meer dan geld verdienen. Het is voor veel mensen ook een grote bron van sociaal contact. Wanneer er volop thuis wordt gewerkt, beperkt het contact met collega’s zich vaak tot de zakelijke afspraken. De sociale behoefte sneeuwt hiermee een beetje onder. Het aantal meldingen omtrent depressie zijn hiermee ook gestegen, zeker in tijden van lockdown. Zo extreem is het gelukkig vandaag de dag niet meer, maar wel iets om in de gaten te houden. Een maandelijkse borrel met alle collega’s, en/of andere bijeenkomsten zoals uitjes of diners kunnen al van grote meerwaarde zijn. Check ook goed als werkgever de persoonlijke voorkeuren van werknemers. Iedereen is verschillend en ervaart het méér thuis zijn op een andere manier. Dus ook goede periodieke overleggen tussen leidinggevende en werknemer waar dit aspect in terugkomt, zijn zeer belangrijk. 

Kortom, thuiswerken brengt vele voordelen maar er zijn ook risico’s. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de werknemer als de werkgever om deze risico’s in kaart te brengen en te voorkomen dat deze risico’s zich voordoen. Van de fysieke ongemakken tot de mentale uitdagingen, allemaal aspecten die van grote invloed zijn op het welzijn en werkplezier van vele werknemers. En werknemers, dat zijn je grootste goed als werkgever zijnde. Zeker in deze tijd van arbeidskrapte!

Share