NederlandReview
    Online schoenen kopen, hoe voorkom je een miskoop?
    22-09-2020

    Online schoenen kopen, hoe voorkom je een miskoop?

    Nederlanders besteden met elkaar jaarlijks rond de 25 miljard euro aan online shoppen, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

    We geven steeds minder geld uit in traditionele winkels. We kiezen er liever voor vanuit onze luie stoel lekker door het online productaanbod te scrollen.

    Online schoenen shoppen

    Vooral schoenen kopen we steeds vaker online. Volgens de INretail/GfK Shoescan steeg de online verkoop van schoenen in het tweede kwartaal van dit jaar met 15,3 %.

    Opvallend is dat vooral pantoffels momenteel favoriet zijn als nieuwste aanwinst. Dankzij het massaal thuis werken, worden de online aankopen flink omhoog gejaagd. Maar goed, op pantoffels gaan we de straat niet op.

    Voor een online geshopt paar hippe sneakers, bijvoorbeeld, betalen we gemiddeld 230 euro. Terwijl een gemiddeld paar damesschoenen voor 63 euro de webshop verlaat.

    Verrassend genoeg blijken de mannen meer geld uit te geven aan schoenen dan de vrouwen. Waar de dames vooral op zoek gaan naar koopjes, kiezen de heren liever voor een bekend merk.

    Met al dit online shopgedrag wil je een miskoop natuurlijk voorkomen. Met onderstaande handige tips voorkom je een verkeerde aanschaf.

    Meten is weten

    Heb je eenmaal jouw felbegeerde nieuwe aanwinst uitgekozen? Dan kan het gebeuren dat je bestelde schoenen toch niet passen. Ondanks dat je jouw nieuwe schoenen hebt besteld in de juiste maat.

    Dit heeft te maken met verschil in merken, maar ook het land waar de schoenen vandaan komen. In Amerika gebruiken ze andere maten dan in Europa bijvoorbeeld. Waar je bij het ene merk gewoon in maat 40 past, heb je bij het andere merk misschien ineens maat 42, maat 8 of 9,5.

    In een webwinkel kun je uiteraard niet passen. Dus is het belangrijk jouw juiste voetmaat te weten en aan de hand van deze afmetingen je schoenen online te bestellen. Hierbij meet je niet alleen de lengte van je voeten, maar ook de breedte. Beide over het langste en breedste deel.

    Bij gesloten schoenen kan het helpen ook de hoogte van je wreef op te meten. Een goede webwinkel biedt hiervoor maattabellen als hulpmiddel. En kom je er niet helemaal uit? Dan kan een mailtje of chat naar de klantenservice je vast helpen.

    Speurneus gewenst

    Voordat je direct enthousiast jouw nieuwe schoenen bestelt, kan het handig zijn nog heel eventjes wat extra speurwerk te verrichten. Zo kan de kleur op die ene sfeerfoto misschien heel anders tonen dan bij een ander soort belichting.

    Vergelijk de kleur van jouw nieuwe schoenen dan ook met verschillende foto’s van verschillende websites. Ook kan het helpen naar reviews te kijken van klanten die al eerder bij de webshop schoenen hebben gekocht. Hiermee weet je direct of je met een betrouwbare webshop te maken hebt, zoals Schuurman schoenen.

    Let ook op een verschil in verzendkosten. Hoge verzendkosten kunnen de prijs van jouw schoenen onverwacht flink opvoeren. Sommige webshops rekenen hele lage verkoopprijzen, maar zetten daar hogere verzendkosten of administratiekosten tegenover.

    Ook niet onbelangrijk om van tevoren te controleren is de gemiddelde verzendtijd. Je hebt vast geen zin 4 weken op je schoenen te wachten.

    ​​​​Mag je retourneren?

    Eenmaal in huis, kan het zijn dat je nieuwe schoenen toch tegenvallen. Misschien is de kleur anders dan je dacht of heb je beschadigde schoenen ontvangen.

    Jammer, maar geen nood. In Nederland worden we beschermd door de consumenten wetgeving. We mogen elke online aankoop terugsturen binnen de bedenktijd.

    Elke webwinkel is verplicht de aankoopsom binnen 14 dagen terug te betalen, nadat wij de schoenen hebben teruggestuurd. Deze 14 dagen beginnen al te tellen vanaf het moment dat jij het retourbewijs kunt laten zien.

    Ook de verzendkosten die de webshop eventueel bij jou in rekening heeft gebracht, moeten volledig worden terugbetaald. Dit valt allemaal onder het zogenaamde recht van retour. Vaak geven webshops deze informatie zelf al aan onder het kopje veelgestelde vragen.

    Overigens mogen de online verkopers geen gesloten verpakking eisen. Jij mag je schoenen na ontvangst gewoon uitpakken en uitproberen. Beschadigde schoenen worden wel geweigerd, dus probeer je schoenen liever eerst binnenshuis uit, voordat je besluit alsnog van je aankoop af te zien.

    En heb je betaald met geld? Dan is de webshop verplicht jou ook in geld terug te betalen. Niet in een cadeaubon of tegoedbon voor een volgende aankoop. Een miskoop is met deze bescherming mooi uitgesloten.

    Gerelateerd