NederlandReview
    Hoe begin je als winkelier een webwinkel? #corona
    22-05-2020

    Hoe begin je als winkelier een webwinkel? #corona

    Door de coronacrisis bestellen steeds meer klanten nu online hun boodschappen. Webwinkels profiteren daarvan sterk. Hoe kun je als winkelier daarvan meegenieten?

    Heb je als winkelier nog geen webwinkel? Dan kan nu het beste moment zijn om die gauw te openen. Verschillende bedrijven kunnen daarbij helpen. Lees van tevoren altijd reviews van klanten. NederlandReview verzamelt speciaal daarvoor reviews over diensten.

    Nu net zoveel pakjes als met kerst

    Webwinkels profiteren van de coronacrisis. Het aantal pakketjes dat dagelijks afgeleverd wordt, is vergelijkbaar met kerst en dit kan best voor een langere periode zo blijven.

    Dit betekent dat er, meer dan ooit, kansen liggen in de e-commerce. Voor sommige bedrijven is het misschien wel bittere noodzaak om online te gaan ondernemen. Klanten blijven weg uit de echte winkels, terwijl de voorraad al aangekocht is.

    Er zijn ook winkeliers die al jaren overwegen om iets op het web te doen. Dit is misschien wel het moment om de sprong te wagen. Naast bricks nu ook clicks. Hoe zorg je als kersverse webwinkelier voor een vliegende start met je online winkel, zodat je straks sterker uit de crisis kunt komen?

    1. Hoe kun je snel een webwinkel starten?

    Het beste moment om je corona-webwinkel te openen was halverwege maart. Het één na beste moment is nu. Niemand weet hoe de wereld er over een paar maanden uitziet. Je marketingstrategie moet dus gericht zijn op snelheid.

    Het begint bij het maken van een webwinkel. Als je snel meters wilt maken, open dan een webwinkel via een platform. Via een platform kun je vaak binnen een dag een goed uitziende webwinkel openen. Je gebruikt hiervoor je bestaande ontwerpen, zoals logo’s en kleuren als basis.

    Voordeel aan een platform is dat de kosten binnen de perken blijven. Als de webwinkel geen succes is, kun je je abonnement meestal eenvoudig beëindigen. Als de webwinkel een succes is, kun je altijd nog een webwinkel op maat laten maken.

    Een tweede voordeel aan een platform is dat je snel koppelingen kunt maken met andere diensten. Je kunt extra plugins afnemen zodat je automatisch verzendlabels voor de pakketdienst kunt maken. Dit scheelt een hoop tijd als je webwinkel een groot succes is.

    Een online winkelervaring is voor de klant heel anders dan fysiek winkelen. Een klant kan jouw producten niet vasthouden. Zorg daarom voor goede productfoto’s en heldere teksten. Gebruik desnoods de teksten van de fabrikant als dat kan, zodat er in ieder geval iets staat.

    Snelheid is goed, maar enige zorgvuldigheid is wel geboden. Als webwinkelier moet je aan andere wetten en regels voldoen dan als gewone winkelier. Verlies dit niet uit het oog.

    2. Hoe bereik je de eerste bezoekers?

    Het voordeel ten opzichte van een andere startende webwinkelier is dat je al bestaande klandizie hebt. Dit is een goed startpunt voor je marketing, omdat je het vertrouwen van deze mensen al hebt. Bovendien weet je al hoe je ze moet bereiken. Als extra kun je een persbericht sturen naar lokale media. Deze zitten soms om nieuws verlegen.

    Licht als eerste de bestaande klanten in van het bestaan van je webwinkel. Wellicht zijn er klanten met een slechte gezondheid die niet naar je winkel durven. Andere klanten komen vaak bij jou in de pauze van hun werk. Zij zijn best bereid om bij jou te bestellen, zelfs als de prijs wat hoger is dan bij een van de grote reuzen. Heb je veel klanten die niet gewend zijn om online te bestellen, neem dan ook telefonisch bestellingen aan.

    Verkoop je producten die soms urgent nodig zijn, dan kun je overwegen om een brengservice te starten. Via een service als Dropper bezorg je bestellingen van klanten dichtbij nog dezelfde dag, maar jij (of een van je personeelsleden) kan ook de auto of de bakfiets pakken.

    Tot slot zijn er in veel gemeenten lokale initiatieven gestart waarmee ondernemers elkaar helpen. In sommige gebieden werken lokale ondernemers samen, bijvoorbeeld om de bezorging van goederen te organiseren.

    Uiteraard biedt de webwinkel ook mogelijkheden om nieuwe klanten aan te boren. Hier zijn veel strategieën voor, maar de meeste van deze strategieën hebben tijd nodig.

    Het bijhouden van een blog zorgt op termijn voor extra bezoekers, maar het kan lang duren voordat jouw webwinkel goed geïndexeerd is door een zoekmachine. Ook al zijn er manieren om dit te versnellen, reken er nog altijd op dat het een paar weken duurt voordat je goed gevonden wordt.

    Je hebt een snellere manier nodig om bij nieuwe consumenten onder de aandacht te krijgen. Adverteren is op het moment een goede optie. Veel adverteerders, bijvoorbeeld in de reisbranche, kopen nu geen advertentieruimte in. Dit betekent de prijzen nu relatief laag zijn.

    De belangrijkste kanalen voor online advertenties zijn zoekmachines en social media. Op zoekmachines zoeken mensen af en toe heel gericht naar spullen die zij willen kopen. Als je adverteert op zoekwoorden met een koopintentie, kan dit veel omzet opleveren.

    Socialmedianetwerken hebben juist weer als voordeel dat ze erg gedetailleerde gebruikersprofielen hebben. Je kunt zo naamsbekendheid opbouwen. Dit leidt mogelijk later weer tot extra verkoop.

    Het is afhankelijk van jouw eigen nood om te verkopen welk type advertenties je het beste in kunt zetten. Als je voorraden hebt die binnen een maand eigenlijk wel verkocht moeten worden, dan kun je beter inzetten op advertenties die gelijk converteren.

    Heb je weinig kaas gegeten van online marketing, dan kun je altijd een expert vragen om een advertentiecampagne voor jou op poten te zetten. Iemand die ervaring heeft met advertenties kan de doelgroep waarschijnlijk sneller en goedkoper bereiken.

    3. Hoe verbeter je jouw webwinkel?

    In de periode is alles erop gericht om zo snel mogelijk klanten naar je webwinkel te krijgen. Nu je de stap hebt gemaakt, kun je je webwinkel verder ontwikkelen, zodat deze een volwaardig onderdeel wordt van jouw bedrijf.

    In het begin heb je een simpel ontwerp voor je webwinkel gemaakt door je bestaande huisstijl te poorten naar je webwinkel. Nu kun je deze verder verfijnen. Dit geeft je webwinkel een professioneler uiterlijk, zeker voor een bezoeker die jouw bedrijf niet kent.

    Vergeet vooral ook niet om de productpagina’s die je eerder gemaakt had te verbeteren. Schrijf je eigen productteksten, als je dat nog niet had gedaan. Op deze manier scoort jouw webwinkel beter in zoekmachines. Verwerk eventuele vragen die je van klanten hebt gehad ook in je teksten, zodat mensen sneller bestellen.

    Dit is ook het moment om te beginnen aan marketingtechnieken die op de langere termijn effectief zijn. Je kunt gaan bloggen, video’s opnemen of een koophulp schrijven, zodat je in de toekomst beter scoort in zoekmachines.

    Houd er rekening mee dat er mensen zijn die in deze periode niet naar een fysieke winkel kunnen of willen. Richt je bij het maken van content dan ook vooral op het helpen van klanten bij het maken van een aankoopbeslissing. Video is hierbij vaak een krachtig medium.

    4. Hoe verbind je de webshop met je fysieke winkel?

    Langzamerhand zullen we straks het normale leven weer oppakken. Jij bent een moderne retailer geworden met clicks en bricks. Het is dan zonde om de digitale winkel volledig gescheiden te houden van je fysieke winkel.

    Sterker, er zijn allerlei synergievoordelen te behalen. Een loyaliteitsprogramma is een goede manier om data van online en offline met elkaar te combineren. Met vouchers of evenementen lok je je online klanten ook naar je fysieke winkel toe, zodat je met je nieuwe klanten in contact komt.

    Omgekeerd kun je de klanten uit je echte winkel kennis laten maken met je webwinkel. Ook voor hen zijn er redenen om weleens online te bestellen, bijvoorbeeld omdat een groot en zwaar product dan thuis afgeleverd wordt.

    Van de nood een deugd maken

    Het is voor veel winkeliers een lastige tijd. Het starten van een webwinkel is voor veel winkeliers een van de weinige manieren om de omzet op peil te houden en om seizoensgebonden producten (zoals de zomercollectie) kwijt te raken.

    Als je toch al ooit van plan was om online te gaan, dan is dit het moment om van de nood een deugd te maken. Je gaat snel je een webwinkel beginnen en bouwt dit uit tot een volwaardig onderdeel van jouw bedrijf. Levert het uiteindelijk te weinig op, dan kun je altijd nog relatief eenvoudig de stekker eruit trekken.

    Gerelateerd