Meer grip op verzuim in je organisatie met deze tips
Verzuim binnen een organisatie: niemand zit er op te wachten, maar je kunt het in de meeste gevallen ook niet volledig voorkomen. Wel kun je een aantal aanpassingen binnen jouw bedrijf doorvoeren hoe je meer grip krijgt op het verzuim, zodat je ook hopelijk het verzuim zo veel mogelijk kunt beperken. In de onderstaande blog geven we je een aantal tips die je kunt meenemen om meer grip te krijgen op verzuim binnen jouw organisatie.
Tip 1: Schakel hulp in
Het is nooit verkeerd om hulp in te schakelen van een professional, zoals een professional die jou kan helpen hoe je het verzuimbeleid binnen jouw organisatie kunt aanpakken. Neem bijvoorbeeld een kijkje op de site van Acture, een organisatie die ervoor zorgt dat mensen weer zo snel mogelijk aan de slag kunnen en weer zo snel mogelijk een plekje binnen de maatschappij krijgen. Daarnaast kan deze organisatie je ook meer vertellen over hoe bijvoorbeeld de Ziektewetuitkering in elkaar steekt, en meer onderwerpen omtrent verzuim. Door hulp in te schakelen weet je zeker dat het verzuimbeleid op een goede manier verloopt en wordt aangepakt.
Tip 2: Ga regelmatig met je werknemers in gesprek
Het is ook belangrijk om regelmatig met je werknemers in gesprek te gaan. Vraag bijvoorbeeld in dit soort gesprekken hoe het met de werknemer gaat, waar ze tegenaan lopen en wat ze lastige taken vinden. Maar geef het gesprek natuurlijk ook een positieve twist, bijvoorbeeld door te vragen of ze het zien zitten om door te groeien of om nog meer te leren - mits dat natuurlijk mogelijk is binnen de organisatie. Dit soort gesprekken zijn enorm belangrijk om te achterhalen hoe het echt gaat met jouw werknemers gaat, want wellicht komt wel naar voren dat jouw werknemer ergens tegenaan loopt. Door hier zo snel mogelijk achter te komen, kan er ook zo snel mogelijk aan een oplossing worden gedacht.
Tip 3: Creëer een prettige werksfeer
Verzuim kan ontstaan doordat er onder andere een onprettige sfeer op de werkvloer hangt: werknemers kunnen het hierdoor lastig vinden om te zeggen wat ze dwars zitten, maar het kan ook zijn dat de werknemers geen motivatie meer kunnen vinden of als ze het bijvoorbeeld niet goed kunnen vinden met een collega. Het is belangrijk om dit soort situaties te voorkomen en ervoor te zorgen dat een prettige werksfeer hangt. Laat merken dat de werksfeer luchtig en transparant is, dat er zeker ruimte is voor een lolletje en dat de werknemers kunnen zeggen wat hen dwarszit.
Tip 4: Doe eens iets leuks tussen het werken door
Collega’s zien elkaar over het algemeen alleen maar elkaar op de werkvloer. Het is ook leuk om de collega’s elkaar te laten leren kennen op een andere manier, in plaats van dat ze elkaar alleen maar spreken bij de koffieautomaat of tijdens een meeting. Plan bijvoorbeeld een leuk uitje met het team: boek een escape room, doe een fietstocht door de stad of ga eens lekker met elkaar uit eten. Dankzij een gezellig teamuitje kan er worden gewerkt aan de band onderling en uiteindelijk ook aan de sfeer op de werkvloer.
Tip 5: Stel duidelijke regels op omtrent verzuim
Het is belangrijk dat je helder op papier zet hoe er wordt omgegaan met verzuim op de werkvloer. Zorg ervoor dat je regels opstelt hoe de medewerker zich bijvoorbeeld ziek moet melden en dat diegene op een bepaald punt wel weer contact moeten opnemen hoe het met hem of haar gaat - mits de zieke medewerker dat ziet zitten, natuurlijk. Zo laat je zien dat er aandacht wordt geschonken aan de zieke werknemer, maar dit kan er ook voor zorgen dat je met een eventuele oplossing zou kunnen komen om de werknemer weer zo snel mogelijk aan de slag te laten gaan.