3 tips voor goedkope branding

Marketing is ontzettend belangrijk voor organisaties. Het is dé manier om jouw producten aan de buitenwereld te vermarkten. Toch kan het, vooral als je een kleine onderneming hebt, moeilijk zijn om een ruim marketingbudget vrij te maken. Gelukkig zijn er additionele dingen die je kunt doen om de marketing van je bedrijf een goedkope upgrade te geven. Als jij benieuwd bent naar de mogelijkheden, lees dan vooral verder, want in dit artikel geven we je een aantal tips.

Guerilla marketing

Stel je voor dat een leuke originele tekst, foto of iets anders creatiefs tegenkomt: zou dat je interesse wekken? Waarschijnlijk wel. Juist daarom zou dat een goede marketingstrategie voor jouw bedrijf kunnen zijn. Guerilla marketing is een methode waarbij je mensen verrast met marketing die zij totaal niet aan hadden zien komen. Het is de bedoeling dat je iets doet wat nog niet eerder is gedaan. Wat je doet is helemaal aan jou, maar het word je aangeraden om attributen uit de fysieke wereld te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een lantaarnpaal, een bankje, je eigen voertuig of iets anders. Zorg wel dat je niks vernielt of illegaal besmeert in het proces. Laat er vooral je creativiteit op los. Nogmaals: het is belangrijk dat je iets doet wat nog niet (vaak) eerder is gedaan. 

Zorg voor weggevertjes

Heel veel mensen vinden het leuk om iets te krijgen. Als ondernemer kun jij goed gebruikmaken van dat verlangen. Op het moment dat je een (potentiële) klant iets geeft, zijn ze sneller geneigd om iets voor jou terug te doen. Dit hebben wij niet bedacht, het is een psychologisch trucje. Nu hoef je geen fortuin weg te geven; het kunnen hele kleine dingen zijn. Geef mensen bijvoorbeeld een kortingscode of een sample product. Als je het toch iets groter wil aanpakken, kun je voor relatiegeschenken gaan. Je kunt zelf kiezen wat je jouw (potentiële) klant schenkt. Het kan al zo klein zijn als een sleutelhanger.

Gun jezelf (en je personeel!) relatiegeschenken

Je kunt je klanten dus voorzien van relatiegeschenken, maar je kunt jezelf en je personeel ook relatiegeschenken geven. Wist je dat een persoon ongeveer zeven contactmomenten met een bedrijf nodig heeft totdat hij/zij over zal gaan op actie? Een contactmoment kan al iets heel kleins zijn, bijvoorbeeld iemand die jouw bedrijfsnaam hoort tijdens een casual gesprek met een vriend of vriendin. Een manier om zelf zo’n contactmoment te creëren is door relatiegeschenken in te zetten. Laat bijvoorbeeld een paraplu bedrukken of maak bedrukte kentekenplaathouders. Op deze manier zijn er een stuk meer mensen die jouw bedrijf voorbij zien komen. Dat zijn allemaal gratis contactmomenten die uiteindelijk tot meer afnemers kunnen leiden.

Content, content, content

Er zijn altijd trends in de meso- en macro-omgeving die zich aanbieden. Als ondernemer is het slim om daar altijd op bedacht te zijn, zodat je kunt inspringen. Momenteel is videocontent ontzettend populair. Aan jou de taak om te onderzoeken waar jouw publiek op zal aanslaan. Doe bijvoorbeeld onderzoek naar de mogelijkheden die TikTok jou biedt. Ook YouTube kan een interessant platform voor jouw bedrijf zijn. Het is uiteraard wel belangrijk dat je eerst onderzoek doet voordat je ergens veel tijd en energie in stopt. Wist je trouwens ook dat het heel goed voor je naamsbekendheid kan zijn om iets te doen met podcasts? Succes!

Share