NederlandReview

    Nationale Postcode Loterij
    Beoordelingen, klachten, ervaringen en reviews (23)

    4,4
    39% Zou hier weer kopen!

    Bestellen

    5,4

    Service

    4,2

    Prijs

    3,6

    Leveren

    4,6

    Meer info over Nationale Postcode Loterij

    Nationale Postcode Loterij
    De Nationale Postcode Loterij is de grootste goede doelenloterij van Nederland en is opgericht in 1989. De loterij is onderdeel van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. De loterij is opgericht met het idee om structureel geld te kunnen doneren aan goede doelenorganisaties en zo een bijdrage te kunnen leveren aan een betere en leefbaardere wereld. Je kan lid worden van de Nationale Postcode Loterij en zo automatisch meespelen op postcode, maar er bestaat ook de mogelijkheid om losse loten te kopen. Je speelt dan mee op een willekeurig bestaande postcode en kan op deze manier incidenteel een goed doel steunen of prijzen winnen. De prijzen worden eens per maand uitgereikt. Het gaat hierbij zowel om geldprijzen als prijzen in natura; bijvoorbeeld auto’s, televisies of een musicalarrangement. De winkans bij de Nationale Postcode Loterij is gemiddeld per trekking  per deelnemer 1 op 6.

    Goede Doelen
    Er is sinds 1989 ruim €4,7 miljard uitgekeerd aan goede doelen. De goede doelen die de Nationale Postcode Loterij steunt zijn organisaties die zich inzetten voor mens en natuur. Minimaal 50% van alle opbrengsten van de lotenverkoop gaat naar de goede doelen. Als je dus geen prijzen wint, hoef je jouw geld niet als weggegooid geld te zien. Er zijn een aantal goede doelen die de Nationale Postcode Loterij structureel steunt, maar ze doneren ook eenmalig aan bijzondere projecten en initiatieven. Een complete lijst met alle huidige goede doelen vind je op de website van de Nationale Postcode Loterij en de goede doelen zijn als volgt onder te verdelen:

    •    Vaste benificiënten: goede doelenorganisaties die structureel voor een periode van vijf jaar een jaarlijkse donatie krijgen. Doelen die ruim gesteund worden in deze categorie zijn bijvoorbeeld: Stichting Doen, Artsen Zonder Grenzen, het Wereld Natuur Fonds, Unicef, Oxfam Novib, Vereniging Natuurmonumenten en Vluchtelingenwerk Nederland.
    •    Eenmalige schenkingen: Wanneer een goede doelenorganisatie geen vaste partner is van de Nationale Postcode Loterij kunnen zij een verzoek doen voor een eenmalige schenking. Het gaat hierbij vaak om grootschalige en/of innovatieve projecten die een eenmalige financiële impuls nodig hebben om van de grond te komen. 
    •    Extra projecten: bestaande goede doelenorganisaties die vaak al partner zijn van de Nationale Postcode Loterij kunnen een aanvraag indienen voor financiering van bijzondere projecten. De helft van de opbrengst van de extra trekkingen uit de loterij wordt hiervoor gebruikt. De bijzondere projecten zijn vaak grote projecten die vaak niet vanuit de bestaande begroting gefinancierd kunnen worden.

    Postcode Lottery Green Challenge
    De Nationale Postcode Loterij organiseert jaarlijks de Green Challenge;  een bijzonder project wat sinds 2007 bestaat. Het is een internationale wedstrijd waarbij duurzaam ondernemen centraal staat. Er wordt gezocht naar nieuwe producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Startups vanuit de hele wereld mogen hun bedrijfsplan indienen en maken hierbij kans op de hoofdprijs van 500.000,- euro of de tweede prijs van 200.000,- euro. De Green Challenge heeft inmiddels erg veel aanzien en aandacht gekregen en jaarlijks stijgt nog steeds altijd het aantal aanmeldingen. De hoofdprijzen zijn jaarlijks gegaan naar de volgende initiatieven:
    •    2007: Het eerste jaar werd de hoofdprijs gewonnen door Igor Kluin (Nederland). Hij heeft de Qbox uitgevonden. Dit is een systeem, een soort energiemodem, waarmee mensen lokaal hun eigen energie kunnen opwekken, herverdelen of inlezen.
    •    2008: In 2008 werd de prijs gewonnen door Eben Bayer (Verenigde Staten). Hij heeft gewonnen met een vervanging voor het vervuilende styrofoam (piepschuim); met een team bij Ecovative hebben ze een verpakkingsmateriaal uitgevonden dat vervaardigd is uit biologisch afval. Het verpakkingsmateriaal hebben ze Mushroom Materials© genoemd.
    •    2009: In dit jaar won Dean Gregory (Verenigd Koningkrijk) de hoofdprijs met een betaalbare dakturbine die windenergie opwekt wanneer er weinig wind staat. De RidgeBlade is zowel te installeren op woonhuizen als op kwetsbare locaties zoals natuurreservaten.
    •    2010: De hoofdprijs in dit jaar ging naar een product met de naam SolSource, uitgevonden door Scot Frank (Verenigde Staten). Het is een draagbare zonnecollector. Compact, licht en kan gebruikt worden om bijvoorbeeld te koken of een mobiele telefoon op te laden.
    •    2011: Nick Christy (Australië) won de Green Challenge in 2011 met zijn Water Recycling Shower; met dit product kan je het water- en energieverbruik bij het douchen en de bijbehorende kosten verlagen zonder dat het ten koste gaat van de hygiëne of het doucheplezier.
    •    2012: Molly Morse (Verenigde Staten) ontving de hoofdprijs in dit jaar voor een veelbelovend ondernemingsplan van haar bedrijf ‘Mango Materials’. Mango Materials gebruikt bacteriën om plastic biologisch afbreekbaar te maken.
    •    2013: De 500.000,- euro ging in 2013 naar Ginger Dosier (Verenigde Staten). Zij won de prijs met de uitvinding van een nieuw productieproces voor bakstenen. Dit proces met natuureigen bacteriën is een duurzaam alternatief voor het bestaande proces wat erg vervuilend is en zorgt voor een hoge CO2-uitstoot.
    •    2014: Arthur Kay (Verenigd Koningkrijk) wint de hoofdprijs dit jaar met de Bio-Bean: het bedrijf wint biobrandstoffen uit koffiedik.
    •    2015: De Nederlander Jurriaan Ruys wint de Green Challenge met zijn bedrijf Land Life Company. Ze hebben een uitvinding gevonden om natuurherstel in zeer droge gebieden effectief te realiseren, namelijk de Cocoon-Incubator: een slimme cocon die helpt stekjes te overleven en groeien in kwetsbare gebieden.

    De Nationale Postcode Loterij op televisie
    Door middel van spelshows en de aandacht voor de goede doelen in verschillende televisieprogramma’s wil de Nationale Postcode Loterij kunnen laten zien wat de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers kunnen betekenen voor deze goede doelen.
    In spectaculaire spelshows kunnen deelnemers meespelen aan grandioze prijzenfestijnen en kun je zien hoe deelnemers thuis verrast worden met de gewonnen prijzen. Al deze aandacht is goed om meer aandacht te krijgen voor de goede doelen. Voorbeelden van bekende spelshows die in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij gemaakt zijn, zijn:
    •    Kiezen of Delen: gepresenteerd door Martijn Krabbé (2000/2001).
    •    Sponsor Loterij Surprise: gepresenteerd door Rick Brandsteder (2006).
    •    Lingo is tot 2007 van de Nationale Postcode Loterij, daarna van de Sponsor Bingo Loterij en later weer van de VriendenLoterij.
    •    Hollands Next Millionaire: gepresenteerd door Tijl Beckand (2011).
    •    De Grote Vakantieshow: gepresenteerd door Marc Klein Essink (2013).
    •    Wie goed doet: gepresenteerd door Renate Verbaan (2014).
    •    Eén tegen 100: gepresenteerd door Caroline Tensen (2000 tot heden).
    •    Miljoenenjacht: gepresenteerd door Linda de Mol (2000 tot heden).

    Ambassadeurs van de Nationale Postcode Loterij
    De ambassadeurs van de Nationale Postcode Loterij zijn bekende Nederlanders die zich inzetten voor de goede doelen van de Nationale Postcode Loterij. Ze geven informatie over de Nationale Postcode Loterij en over de goede doelen, presenteren shows of reiken prijzen uit. Niet alleen Nederlanders kunnen Ambassadeurs worden van de Nationale Postcode Loterij; er zijn ook een aantal internationale sterren die verbonden zijn aan de Nationale Postcode Loterij of de samenwerkende goede doelen. De Nederlandse ambassadeurs zijn:
    Caroline Tensen, Martijn Krabbé, Nicolette van Dam, Winston Gerschtanowitz, Ruud Gullit, Humberto Tan en Quinty Trustfull. De internationale ambassadeurs zijn: Tony Blair, Desmond Tutu, Muhammad Yunis, Bill Clinton, Richard Branson en Rafael Nadal.
    Enkele quotes van de ambassadeurs van de Nationale Postcode Loterij beschrijven het belang van het steunen van goede doelen via de Nationale Postcode Loterij:

    •    "Ik heb ontzettend veel zin in deze samenwerking. Ik heb me jaren met veel liefde ingezet voor UNICEF en dankzij mijn ambassadeurschap voor de Nationale Postcode Loterij kan ik me nu sterk maken voor nog meer goede doelen. Dat ik ook nog eens mensen blij mag maken met mooie prijzen maakt het natuurlijk extra leuk", aldus Nicolette van Dam;
    •    "Ik weet door mijn ambassadeurschap bij Pink Ribbon hoe belangrijk het is om goede doelen te steunen. Door mij in te zetten voor Pink Ribbon, krijgen ze de mogelijkheid te investeren in projecten en belangrijk onderzoek te doen. Het is een fijne gedachte dat ik door mijn werk voor de Postcode Loterij nog véél meer goede doelen kan steunen”, aldus Quinty Trustfull;
    •    "De Postcode Loterij is een win-winconcept. De goede doelen winnen altijd. Postcode Loterij, bedankt voor jullie loyale steun aan zoveel goede doelen, waaronder mijn eigen Rafa Nadal Foundation”, aldus Rafaël Nadal;

    Meespelen en contact met de Nationale Postcode Loterij
    Wanneer je mee wilt spelen met de Nationale Postcode Loterij, kun je eenvoudig online aanmelden met je postcode en maandelijks met de trekking meedoen. Ook is het mogelijk om online een los lot te kopen met of zonder je eigen postcode. Wanneer je automatisch via internet meespeelt, worden de gewonnen bedragen ook automatisch op je rekening gestort.
    Wanneer je meespeelt kun je mee doen met of zonder straatprijs verdubbelaar. Automatisch speel je mee met de straatprijs verdubbelaar. Wil je dit niet dan kan je telefonisch contact opnemen met de Ledenservice en aangeven dat je dit niet wil. Ook voor andere vragen en wensen rondom het meespelen met de Nationale Postcode Loterij kun je de Ledenservice bellen. Naast de Ledenservice zijn er nog een aantal andere mogelijkheden om contact op te nemen met de Nationale Postcode Loterij:

    •    Telefonisch: de Ledenservice is telefonisch te bereiken op de telefoonnummer 0900-3001500 (€ 0,50 per gesprek) op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur;
    •    Fax: per fax is de Nationale Postcode Loterij te bereiken op het faxnummer 020-6753866;
    •    Per Post: liever communicatie per post? Stuur een brief naar:  Nationale Postcode Loterij, Van Eeghenstraat 70, 1071 GK Amsterdam;
    •    Veelgestelde vragen en persoonlijke pagina: voor veel gestelde vragen en het beheren van je persoonlijke pagina kun je terecht op de website: www.postcodeloterij.nl/klantenservice;
    •    Twitter: korte vragen of ergens een reactie opgeven kan ook via Twitter: www.twitter.com/postcodeloterij;
    •    Contactformulier: vragen stellen via de website kan via het contactformulier: https://klantenservice.postcodeloterij.nl/app/ask/c/40;

    Opzeggen Nationale Postcode Loterij
    Het opzeggen van een loterij is niet altijd even gemakkelijk om te vinden op een website. De Postcode Loterij biedt meerdere mogelijkheden voor het opzeggen, namelijk:
    •    Telefonisch: via het telefoonnummer van de Ledenservice (0900-3001500, houd hierbij je rekeningnummer bij de hand); 
    •    Terugbellen: je kan je terug laten bellen door een bel-me-terug formulier in te vullen (voordeel is dat dit je zelf geen geld kost); of je stuurt een goede opzegbrief per post waarin alle belangrijke gegevens vermeld staan;
    •    Per post: je hebt altijd de mogelijk om een abonnement zoals een abonnement bij de Postcode Loterij op te zeggen per post. Wil je er zeker van zijn dat dit goed komt? Verstuur de brief dan per aangetekende post en zorg ervoor dat je het onderwerp (opzegging) en belangrijke persoonsgegevens duidelijk in de brief vermeld.


    Bekijk ervaringen van Nationale Postcode Loterij