NederlandReview
    Thuiswerken tijdens corona? Investeer in jouw werkplek!
    01-04-2020

    Thuiswerken tijdens corona? Investeer in jouw werkplek!

    Nu de meesten door de coronacrisis thuis werken, is het slim om ervoor te zorgen dat jouw werkplek ook daar gezond en veilig is. Wij geven tips!

    Het is misschien verleidelijk om, nu je toch thuis zit, lekker onderuitgezakt op de bank of zelfs in bed met een laptop te werken. Maar dat is niet goed voor bijvoorbeeld de spieren in jouw rug.

    Kies voor goede materialen

    Ook de hele dag zittend werk doen is niet bevorderlijk voor je gezondheid. Het is daarom belangrijk om te gaan voor goede werkmaterialen om je werkplezier zoveel mogelijk te vergroten. Naast een bureaustoel is een bureau van groot belang bij het uitvoeren van je bezigheden. Een slecht bureau kan namelijk zorgen voor allerlei nadelige effecten zoals lichamelijke klachten. Een oplossing om deze problemen tegen te gaan, is door afwisselend zittend en staand te werken, bijvoorbeeld met behulp van een zit-stabureau.

    Het voorkomen van gezondheidsrisico’s

    Door minder lang te zitten, meer te bewegen en staand en zittend af te wisselen, creëer je een actieve en dynamische werkhouding. Zo voorkom je gezondheidsrisico’s, zoals kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en zelfs vroegtijdig overlijden. Ook zorgt langdurig zitten ervoor dat je doorbloeding wordt belemmerd, je stofwisseling stagneert en vergroot het je kans op overgewicht. Verder kun je door uren achter elkaar in dezelfde houding te zitten leiden tot depressie, kanker en rugklachten. Het kan dus slim zijn om te gaan voor een zit-stabureau, bijvoorbeeld van OfficeCity.

    Ga voor alertheid, scherpheid en creativiteit

    Het langdurig zitten zorgt er dus voor dat je doorbloeding wordt belemmerd. Als je staat, krijg je tien keer zoveel bloed door je lichaam gepompt dan wanneer je zit. Als dit gebeurt, ben je scherper en alerter dan je zou zijn als je langdurig zou zitten. Deze scherpheid en alertheid stimuleert ook nog eens je creativiteit. Ook zorgt de effectievere bloedcirculatie ervoor dat je 50 extra calorieën per uur verbrandt.

    Vermindering van lichamelijke klachten

    Als je urenlang voorovergebogen achter je bureau zit, dan heb je een grote kans op lichamelijke klachten, zoals rug-, schouders- en nekklachten. Maar ook een lange tijd achter elkaar staan is niet goed voor je rug. Zorg ervoor dat je niet langer dan 1 uur achter elkaar zit en meer dan 4 uur achter elkaar staat. Het is dus heel belangrijk om staan en zitten af te wisselen en daarnaast ook voldoende te bewegen.

    Vrolijkheid en productiviteit

    Uit een studie uit Amerika blijkt dat werknemers die 7 weken lang zitten en staan afwisselen tijdens het werken zich energieker, vrolijker, gezonder én gelukkiger voelen dan mensen die dit niet doen. Ook gaven ze aan dat ze zich productiever voelen en minder gestresst waren.

    Maximale flexibiliteit

    Met een zit-stabureau krijg je veel flexibiliteit. Je kunt namelijk werken zoals jij dat wil. Als je op werk moet brainstormen, lezen of overleggen met collega’s dan is staan een hele geschikte methode om te werken. Als je een uurtje op je computer wil werken dan kun je dit zittend doen. Zo kun jij gedurende de dag lekker afwisselen. Na het lezen van dit artikel overtuigd om een zit-stabureau te kopen? Lees altijd eerst reviews van klanten om te bepalen waar je dat het beste kunt doen. Bij NederlandReview verzamelen we reviews over kantoorartikelen, dus deel jouw ervaringen op NederlandReview!

    Gerelateerd